09
dec

Top 10 best beoordeelde bedrijven in Nederland

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1343
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Welke beoordeling geven (oud-)medewerkers aan hun werkgever? Vacature- en carrièremarktplaats Glassdoor presenteert de Top 10 best beoordeelde bedrijven in Nederland. De top 3 (Heineken, NS en Sogeti) zijn stuk voor stuk trots op hun ranking en benoemen ieder een aparte succesfactor voor dit resultaat.

Genieten, verantwoordelijkheid en initiatief

De drie hoogst genoteerde bedrijven ontlopen elkaar nauwelijks. De verschillen worden ver achter de komma pas zichtbaar. Zelf hebben de bedrijven inzichtelijk waarom ze tot de toppers behoren. Heineken benoemt de kernwaarde ‘genieten’ als onderscheidende factor. NS bevestigt de reviews van medewerkers dat verantwoordelijkheid een belangrijke rol speelt binnen de organisatie. Sogeti vindt het belangrijk dat haar mensen zich blijven ontwikkelen, biedt hier mogelijkheden voor en verwacht dat de medewerkers initiatief blijven tonen.

Plaats Bedrijf Beoordeling
1 Heineken 4.4
2 Nederlandse Spoorwegen 4.4
3 Sogeti 4.4
4 KLM 4.3
5 Vodafone 4.3
6 KPN 4.3
7 Quintiq 4.3
8 Ziggo 4.2
9 Starbucks 4.1
10 ASML 4.1

Gemiddelde beoordeling op 5-puntsschaal (afgerond op één decimaal achter de komma) op basis van ruim 35.000 Nederlandse reviews, d.d. 16 november 2015. Alleen bedrijven met minimaal 25 reviews zijn opgenomen in de lijst.

‘Genieten’ als kernwaarde bij Heineken

Heineken is trots op het mooie resultaat. 'Dat sollicitanten en (oud)werknemers ons een hoge beoordeling geven als (toekomstig) werkgever is voor ons een mooi compliment. Dit toont aan onze continue aandacht op gebied van goed werkgeverschap zeer gewaardeerd wordt. Samen met ongeveer 3.000 medewerkers in Nederland houden wij onze kernwaarden in stand: Genieten van het Leven, Passie voor Kwaliteit, Respect voor Mens en Planeet en Merken waar Iedereen van Houdt. Wij zijn waarschijnlijk het enige bedrijf ter wereld waar "genieten" onderdeel uitmaakt van de kernwaarden. Dit is dan ook sleutel voor ons succes als werkgever; trotse, betrokken werknemers die genieten van het leven!'

Verantwoordelijk, vrijheid en waardering bij NS

NS is blij met de stelling van een van de medewerkers in een review op Glassdoor, dat het bij NS draait om verantwoordelijkheid, vrijheid en waardering. 'Dagelijks brengen wij meer dan een miljoen reizigers naar hun bestemming. Dat is een verantwoordelijkheid die wij samen dragen, maar waarin onze medewerkers ook de vrijheid hebben om tot de beste producten en diensten te komen. We vinden het vanzelfsprekend dat we de arbeidsvoorwaarden voor onze medewerkers goed hebben geregeld, en een zo goed mogelijke balans tussen werk en privé maakt daar deel van uit.'

Sogeti: initiatief nemen is belangrijk

Nummer 3 in de ranking Sogeti is trots op haar beoordeling. 'Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen en bieden daarvoor veel mogelijkheden, aangevuld met uitdagende opdrachten. We verwachten wel dat medewerkers zelf het initiatief blijven nemen voor hun eigen employability. Young Professionals starten hun opleidingstraject met een twee maanden durende opleiding waarvan drie weken op de Ohio University. Toppers komen in aanmerking voor één van onze speciale talentenprogramma´s. Zo werkt Sogeti aan vakontwikkeling, managementcontinuïteit, leiderschap en aan binding.'

Social media heeft geen invloed op beoordeling

Hoewel bedrijven als de NS, Vodafone, KPN en Ziggo het op social media vaak zwaar te verduren hebben, beoordelen de medewerkers hun organisatie nog steeds erg goed. De NS staat op plaats 2, Vodafone, KPN en Ziggo bezetten respectievelijk plaats 5, 6 en 8 in de top 10.

Beeld: Pixabay

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32