29
juni

Solliciteren in de Escape Room: een ware media-explosie

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 14846
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Het was bedacht als mooie, maar serieuze stunt. En het werkt: zelfs de NOS rukte uit om in Twente sollicitanten te filmen die uit een Escape Room proberen te ontsnappen.

Op 24 juni, zond NOS op 3 een item erover uit.

Eerder was er al bijvoorbeeld aandacht in het AD, bij BNR, op Radio 1, en in tal van lokale media in Twente. Dat de actie van vorige week van Technisch Nederland om sollicitanten in een zogeheten Escape Room uit te nodigen ‘over aandacht niets te klagen heeft’ is dus niets te veel gezegd.

Maar is het ook een zinvolle actie? Volgens Steven Duinhouwer, eigenaar van werving- en selectiebureau Technisch Nederland uit Hengelo zeker wel. ‘Escape Rooms, kamers waar je met een team jezelf uit moet bevrijden met behulp van puzzels, codes en cryptische aanwijzingen, zijn al een tijdje een hype in Nederland. Wij dachten dat het wel innovatief was om dat concept ook in te zetten voor sollicitaties. Je spreekt er namelijk allerlei vaardigheden aan die ook in het werk waar wij voor werven belangrijk zijn: kennis, intelligentie, maar ook communicatie, samenwerking en stressbestendigheid, het komt er allemaal bij kijken.’

Wereldveroverend

Duinhouwer ontwikkelde de actie voor Phoenix, een bedrijf in Enschede dat letterlijk tegenover de universiteit van Twente is gelokaliseerd, en een zeer innovatieve en sterk groeiende onderneming in software voor de micro- en nanotechnologie in photonics is, maar desondanks moeilijk aan technisch personeel kan komen. ‘Ze groeien elk jaar 40 procent. Echt een wereldveroverend concept. We willen laten zien: het is nu je kans om in te stappen.’

Jullie komen er samen wel uit, hè?

De sollicitanten werden vorige week samen met zittende Phoenix-medewerkers de Escape Room in Enschede ingestuurd. ‘Zo kunnen we hun handelen volgen en analyseren en krijgen we een goed beeld hoe de sollicitant handelt onder druk en welke analytische en communicatieve capaciteiten hij heeft’, aldus Duinhouwer. Een ‘stukje fun’, zegt hij, maar ook een mooie test. Lachend: ‘Zo van: alsjeblieft, veel succes, jullie komen er samen wel uit, hè?’

Communicatieve vaardigheden

Dan, serieuzer: ‘Met name voor technici is het een goede test, denk ik. Bij hen zijn analytische vaardigheden meestal wel goed ontwikkeld. Maar hoe staat het met hun communicatieve vaardigheden en hun vermogen tot samenwerken? Dat zie je goed in een Escape Room.’

Vijf sollicitanten

Phoenix is vooral op zoek naar software-, test- en application engineers. Voor het evenement is eerst een aparte website gemaakt. Vijf kandidaten zijn uiteindelijk uitgenodigd in de Escape Room. De eerste kandidaat die een aanbod heeft gekregen, heeft dat inmiddels aangenomen. ‘Het is dus nu al een succesvolle actie’, aldus Duinhouwer.

Claustrofobisch

Het is zeker niet zo dat degene die het snelst weet te ontsnappen de baan ‘wint’, benadrukt hij. ‘Het is een onderdeel van de hele procedure, maar zeker niet het enige. We lazen ook al reacties als: als je claustrofobisch bent, maak je dus geen kans. Dat is natuurlijk onzin. We voeren ook gewoon gesprekken. Maar we denken wel dat in de Escape Room je meer van jezelf kunt laten zien. We analyseren ook wat daar gebeurt: wie komt met de ideeën, wie gedraagt zich passief?’

Beter dan gewone assessments

Een Escape Room heeft een aantal voordelen boven een ‘gewoon assessment’, zegt Duinhouwer. Ja, het trekt de aandacht, en dat is ook zeker niet mis, geeft hij meteen toe. ‘Je laat zien dat je voor een innovatief bedrijf werkt, dat durft out-of-the-box te denken.’ Maar het test bijvoorbeeld ook samenwerking, wat in veel bestaande assessments lastiger is. ‘Rollenspellen zijn toch vaak wat gekunstelder’, zegt Duinhouwer.

Uitrollen

De directeur/eigenaar van Technisch Nederland ziet er inmiddels wel brood in. Hij heeft plannen om het concept verder uit te rollen voor andere bedrijven in de regio op zoek naar technisch talent. En ook voor bestaande medewerkers kan het idee veel inzicht verschaffen, denkt hij. ‘Gecombineerd met bijvoorbeeld een DISC-test en een persoonlijkheidstest geeft dit veel informatie op basis waarvan je goed personeelsbeleid kunt voeren. Het is een arbeidsintensief traject, maar wel heel mooi om te doen. Het gaat niet alleen om de Escape Room. Het gaat erom: hoe krijg je het beste talent op de juiste plek? En ik geloof dat we daar nu weer een stapje verder mee zijn.’

Dit artikel verscheen eerder op werf&.

 

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Recruitment Technologie

Peter Boerman is eindredacteur bij Management Team en hoofdredacteur van vakblad Werf&. Hij heeft meegewerkt aan 'Recruitment via Linkedln' en 'Het Nieuwe Employer Brand' en schreef de Recruiters United-jubileumbundel 'Recruitment in 2020'.


linkedin hover 32