07
feb

Je bent niet in staat de juiste interim-manager te selecteren

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2500
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Wat heeft oplettendheid in het verkeer te maken met het selecteren van de juiste interim-manager? Michel van Buren van BLMC gaat hier op in. Het belangrijkste: wees klaar voor het onverwachte.

Ik rijd op de rechterbaan van de A28 met een snelheid van 120 kilometer per uur  op weg naar ons kantoor in Hoevelaken. Ik word links ingehaald door een motor die vlak achter een auto rijdt. Direct schiet door mijn hoofd ‘als dat maar goed gaat’. Ik heb het nog niet gedacht of de motorrijder knalt frontaal op de auto omdat de auto voor hem vol op de remmen gaat vanwege een plotselinge file.

Dagelijks gebeuren er kop-staartbotsingen met als gevolg geschrokken mensen, blikschade en een enorme hoeveelheid files.  De schade, schat ik, loopt jaarlijks in de honderden miljoenen. De overheid doet al jaren zijn best ons te waarschuwen. Houd afstand is het motto. In korte tijd heb ik drie ernstige ongelukken voor me zien gebeuren en ik houd nu inderdaad afstand. Met als gevolg dat ik regelmatig rechts word ingehaald, bumperklevers achter me heb en vriendelijk met lichtsignalen word verzocht toch vooral dichter op mijn voorganger te gaan zitten.

Je bent niet in staat de juiste interim-manager te selecteren. Simpel omdat je dezelfde fouten maakt als in het verkeer. Je overschat jezelf en denkt ‘het zal mij niet overkomen’. Bij het inzetten van een interim-manager werken de gebruikelijke HR-methoden die ingezet worden bij het selecteren van een vaste medewerker niet. Net als in het verkeer zijn we er niet op ingesteld om alert te reageren op onverwachte situaties en voor we het weten zijn we betrokken bij een ongeluk.

Wat gaat de rol worden?

Het inzetten van een interim-manager is een onverwachte situatie. Het komt maar weinig voor en is geen standaard routine. Welke rol gaat de interim-manager vervullen? Vervanging of is er sprake van een veranderopdracht? De match met de cultuur van de organisatie is zeker niet vanzelfsprekend als het gaat om het realiseren van de gewenste veranderingen. Het spreekwoord zegt niet voor niets ‘vreemde ogen dwingen’. En laat je niet verleiden door het lijnmanagement om vooral snel te handelen. Snelheid is een teken van haast en veroorzaakt stress. Het is uit de wetenschap bekend dat onder tijdsdruk de kwaliteit van de te nemen beslissingen als gevolg van stress sterk af neemt. Stress beïnvloedt negatief ons denkvermogen omdat stress de werking van ons rationele brein belemmert.

Vervolgens gaat inkoop zich er ook nog mee bemoeien want interim management is zo duur. Nog even een paar euro’s van het uurtarief afpingelen en de betalingstermijn oprekken naar negentig dagen. Het is wetenschappelijk aangetoond - ik heb het niet bedacht - dat een dergelijke rol van inkoop een negatief effect heeft op het uiteindelijk resultaat dat behaald wordt bij het inzetten van interim management.

Voortdurend blijven opletten

Het selecteren van een interim-manager is, net als in het verkeer, opletten geblazen. Voor je het weet, overschat je jezelf en ben je betrokken bij een kop-staartbotsing. Ken de gevaren, je eigen grenzen en beperkingen, houd afstand of schakel een professional in die het klappen van de interim zweep kent.

Toen ik de motorrijder als gevolg van de botsing door de lucht zag vliegen, schrok ik me dood. Ook ik remde vol, deed het portier open en al bellend met 112 rende ik op de man af. Eerlijk gezegd dacht ik ‘die is dood’. Godszijdank was dat niet zo. Het is een wonder dat hij het overleeft heeft.

download de blmc tien do's en don'ts

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Interim

Michel van Buren (1961) is sinds zijn studie Maatschappelijk Werk bevangen door het thema gedrag, en dan met name de wijze waarop gedrag van mensen kan worden beïnvloed. 


Nog voor zijn dertigste belandde hij in de logistiek, waar hij verschillende leidinggevende functies heeft bekleed. In deze fase heeft hij een MBA-opleiding gevolgd om zich, naast het gedrag van mensen, te verdiepen in het gedrag van organisaties. 


Zijn verbazing over de geringe aandacht in deze sector voor gedrag binnen logistiek en supply chain lag in 2000 ten grondslag aan de oprichting van BLMC. In vijftien jaar tijd is dit bureau uitgegroeid tot de autoriteit op het gebied van supply chain optimalisatie, executive search, werving en selectie, interim management binnen supply chain, operations, logistiek. 


Van Buren is de geestelijk vader van het wetenschappelijk onderbouwde SscolP verandermodel, dat wordt toegepast in optimalisatie- en verandertrajecten die BLMC begeleidt.  Via de BCademy geeft Van Buren op basis van dit model regelmatig trainingen in verandermanagement aan ruim vijftig supply chain, operations en logistiek professionals. 


Daarnaast verzorgt hij regelmatig lezingen en workshops, publiceert hij in vooraanstaande vakmedia, is hij jurylid van de verkiezing Supply Chain Professional van het Jaar en mede oprichter van het SCELP platform.


linkedin hover 32 twitter hover 32