21
okt

Echt talent wil een talent journey

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2600
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De digitalisering van de arbeidsmarkt en de opkomende platformeconomie veranderen het HR-speelveld drastisch. De rol van intermediairs wordt steeds kleiner en de professionals oriënteren zich tegenwoordig op totaal andere wijze. Veel bedrijven zijn op deze ontwikkelingen nog onvoldoende toegerust.

Talent journey

We zien dat getalenteerde professionals tegenwoordig verwachten dat we ze volledig online ondersteunen bij hun zoektocht naar een nieuwe baan. Zoals marketing en e-commerce al volledig zijn ingespeeld op de customer journey, maakt HR nu iets vergelijkbaars mee. Het draait om de talent journey. De rollen zijn dus omgedraaid. Waar je je als HR-manager vroeger bezighield met werving en selectie, is het nu zaak dat je goed gevonden wordt en dat je de organisatie neerzet als aantrekkelijke werkgever zodat het juiste talent voor jouw organisatie kiest.

Goede service-beleving

We kennen allemaal de geijkte voorbeelden zoals Zalando en Coolblue die zonder fysieke aanwezigheid klanten aan zich weten te binden en een goede service-beleving bieden. Consumenten verwachten dan ook steeds meer dat ze online goed bediend worden, dat een klantvraag via Twitter binnen enkele uren wordt beantwoord en dat ze op ieder moment kunnen zien op welke locatie het bestelde pakketje is. Die consument verwacht dezelfde service en beleving zodra hij op zoek gaat naar een baan. Helaas zitten veel HR-managers nog te dutten. Ze zien wel dat het anders kan – anders moet, misschien wel – en dat sommige bedrijven veel tijd en energie steken in het realiseren van een prettige talent journey, maar tot actie komen blijkt lastig.

Veel HR-managers zien de talent journey als een IT-probleem, terwijl het juist om communicatie en mensen draait. Waar begeeft je doelgroep zich? Hoe communiceren ze? Hoe benader je ze? Via events? Social media? Whitepapers? Segmenteer en personaliseer. Overweeg om eens met een persona te werken. Want door de bank genomen is het effectiever om je campagne op slechts een kleine groep te richten, in plaats van op duizenden mensen.

Noodzaak om talent te verbinden

Als kandidaten je eenmaal gevonden hebben, verwachten ze na hun sollicitatiebrief op ieder gewenst moment duidelijkheid over het proces en de procedure te kunnen krijgen. Helaas gebeurt dat nog maar mondjesmaat. En als het al wel gebeurt, dan blijft het dikwijls vaag. ‘We nemen spoedig contact met je op’, kan echt niet meer. De kandidaat verwacht concrete stappen. Hij wil weten in welke fase van het proces hij zich bevindt. Ligt zijn cv nog op een stapel of staat hij op de long list? Neem hem mee in het proces. Om de talent journey goed te stroomlijnen, is het belangrijk dat HR de leiding neemt en de brug slaat tussen de eigen afdeling, IT en marketing en communicatie. Breng wat menselijkheid terug in het contact met talent. Zo zorg je ervoor dat wanneer ze je eenmaal gevonden hebben, ze ook bij je blijven. Want met alle mogelijkheden die het digitale tijdperk ons nu biedt, is het verbinden van talent geen luxe meer. Het is pure noodzaak.

Beeld: pixabay/snicky2290

Waardeer dit blogbericht:
0

Ricardo Risamasu is mede-oprichter en partner van Talmark, specialist in digital talent acquisition. Risamasu richt zich volledig op digitale arbeidsmarktcommunicatie of talent acquisition marketing. Talmark, voorheen Concepts2Go en HRlinkIT, heeft vestigingen in Nederland en België. 


linkedin hover 32