31
mei

Doen, durven en dromen met je medewerkers – de Integron Beleving Awards 2017

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1945
  • 0 reactie
  • Afdrukken

‘Op het gebied van medewerkerbeleving valt er nog veel te winnen.’ Het zijn de openingswoorden bij de Integron Beleving Awards 2017. De bijdrage van je medewerkers vergroten en het potentieel van wat je in huis hebt benutten; en dat belonen met een feestje. Een verslag van de inspirerende dag!

In het kort: De Beleving Awards zijn 8 jaar geleden door Integron in het leven geroepen om bedrijven met de beste medewerker- en klantbeleving te belonen. Want, zo stelt Integron, de beste manier om succesvol te zijn is door klanten aan je te binden. En dat doe je weer door gelukkige medewerkers te hebben die graag bij je blijven. ‘Neem je medewerkers mee’ is dan ook het thema van de dag. Dat blijkt niet alleen tijdens de uitreiking van de awards, maar ook uit de inspirerende break-out sessies die tussendoor georganiseerd zijn voor extra verdieping, verbinding en de dialoog tussen de bezoekers, genomineerden en winnaars.

Durf te dromen!

Wanneer de eerste awards worden uitgereikt, blijft ook het thema ‘leren’ terugkeren. ‘Probeer een beweging te maken, laat je medewerkers aan het woord.’ Wijze woorden die worden uitgesproken door de algemeen directeur van Integron, Stephan van Gelder. Die woorden baseert hij op wat hij in de praktijk heeft gezien bij de bedrijven met wie Integron samenwerkt. ‘Als je toch gaat organiseren,’ stelt hij, ‘maak het dan niet vierkant, maar steeds ronder. Bovendien moet je durven dromen, dat is waarom we hier zijn samengekomen.’

Op die droom, daar zal afsluiter Allard Droste later nog uitgebreid op ingaan. Maar nu is het tijd voor de eerste Beleving Awards. Integron onderscheidt twee soorten awards: de Medewerkerbeleving Awards en de Klantbeleving Awards. We starten met eerstgenoemde. De genomineerden zijn zichtbaar nerveus als ze worden genoemd. Zouden zij straks de award in handen hebben? De spanning stijgt in de zaal. Wanneer de winnaars naar voren worden geroepen, blijkt er al snel een gemeenschappelijke deler te zijn, namelijk: hoe kunnen we de medewerker het beste helpen om te groeien? Zo zegt Joost Brinkhuis van Asito, winnaar van Medewerkerbeleving Award in de categorie ‘Professionele en Financiële Dienstverlening’: ‘Diversiteit is een kans. Gebruik die verschillende talenten om te groeien.’

Grote winnaar van de dag met maar liefst 2 awards is IVT kraam- en thuiszorg. IVT kraam- en thuiszorg heeft als motto ‘persoonlijk en dichtbij’, wat ze uitstralen naar hun klanten én hun medewerkers. Niet zo gek dus dat ze naar huis gaan met 2 awards. Dat heeft ongetwijfeld alles te maken met het altijd klaarstaan voor hun medewerkers. Tel daar betrokkenheid, empathisch vermogen en visie nog eens bij op, en je hebt goud in handen. Want opvallend is dat deze onderdelen door nagenoeg álle winnaars benadrukt worden. Het is de kracht achter hun bedrijf, maar ook de reden dat hun medewerkers zorgden dat deze werkgevers als beste uit de bus kwamen.

De prijzen voor best presterende organisaties van Nederland
  • Aaldering ICT, Flash Group, Falck Fire Academy, Sensus, Cliëntenraad Trombosediensten, Aviko, CWS zijn de best presterende organisaties op het gebied van klantbeleving;

  • Asito, Lantor, IVT kraam- en thuiszorg en Hogeschool iPabo hebben meest tevreden medewerkers.

Wat je aandacht geeft groeit

Daarna is het tijd voor de prikkelende break-out sessies, verzorgt door verschillende bedrijven. Het zijn korte sessies waarin de diverse organisaties succesverhalen en ervaringen delen naar aanleiding van o.a. hun eigen medewerkersscore. Zo spreekt Joost Brinkhuis van Asito enthousiast over de uitkomst van het onderzoek: ‘We weten de resultaten. Maar hoe nu verder?’ En ook daar speelt continu de vraag: hoe kun je medewerkers helpen te ontwikkelen? Die vraag is open om te beantwoorden door de aanwezigen. Niemand heeft concrete antwoorden voor de nog onzekere toekomst, maar door met elkaar in gesprek te gaan en te luisteren kom je erachter welke richting je op kunt gaan. En misschien ook móet gaan. Iedereen komt geïnspireerd en met nieuwe inzichten uit deze sessies. Het geeft stof tot nadenken. Tijdens een korte pauze bespreekt iedereen de bevindingen met elkaar.

Het tweede deel van de Beleving Awards zijn gericht op de Klantbeleving. Aandacht is daarbij het sleutelwoord. Aandacht is absoluut noodzakelijk. En daarbij is eerlijkheid noodzakelijk, zo zegt winnaar Aaldering ICT. ‘Als je eerlijk en open bent, zie je dat in de resultaten.’

 

 

De perfecte afsluiter

Dan is het tijd voor Allard Droste om de dag af te ronden. Allard Droste is professioneel dromer. Volgens eigen zeggen is hij soms te naïef, maar altijd enthousiast. Allard is schrijver van bestseller Semco in de Polder en CEO van het bouwbedrijf Aldowa, dat onder andere verantwoordelijk was voor de constructie in de Markthal. Allard vertelt over hoe in zijn organisatie ze niet aan functieprofielen ‘doen’, amper procedures hebben vastgelegd en hij iedereen in zijn organisatie 100% vertrouwt. Hoe dat mogelijk is? Door de gezamenlijke droom. Maar daar is niets softs aan. ‘Wij hebben een gedeelde droom, en die is kei en keihard.’

De vloer wordt daarna geopend voor vragen aan Allard. Iedereen is maar al te gretig om zijn of haar vraag te stellen. Allard beantwoordt uitgebreid de vragen, waarbij de passie voor zijn bedrijf én zijn medewerkers duidelijk naar voren komt. We sluiten af met het meest bijzondere stukje van de dag: Allard vraagt iedereen zijn ogen te sluiten en om te denken aan waar ze over een halfjaar willen zijn. We visualiseren onze droom. De zaal is muisstil. Als we weer ons ogen mogen openen, zie je dat bij iedereen het vuur is aangewakkerd. We weten precies waar we willen zijn.

Een ding is zeker, wat we kunnen leren van deze inspirerende dag is dat luisteren naar elkaar en dromen mét elkaar een organisatie niet alleen ten goede komt, maar juist de drijvende kracht op de werkvloer kan zijn. Als we dat allemaal naar huis en naar werk meenemen, dan ziet de wereld van morgen er nog mooier uit.

Waardeer dit blogbericht:
0
Getagged in: Goed werkgeverschap

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32

Reacties