18
sept

De veranderende waarde(n) van werk: gevolgen voor HRM

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2477
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De onvoorspelbaarheid van de markt, maar ook de veranderende regelgeving van de overheid, dwingen organisaties ertoe om zich voortdurend aan te passen. Termen als reorganisatie, verplatting, herstructurering, outsourcing en inkrimpen zijn tegenwoordig normaal geworden. Veranderen is de norm.

Dit artikel is geschreven door Petra Biemans en Nikki Bosch.

Het werk in organisaties verandert navenant: het fragmenteert, het verdwijnt en er komt ook bij, maar op andere plekken. Jongeren komen moeilijk aan het werk en ouderen worden eerder afgeschreven. Bovendien is de invloed van technologie op ons werk nog nooit zo groot geweest. Arbeidsrelaties worden, zeker voor starters en aan de onderkant van de arbeidsmarkt, steeds vergankelijker. Een gevolg is dat de binding met organisaties afneemt. Het aantal ZZP'ers is nog nooit zo hoog geweest en nadert inmiddels de 800.000! Eén ding is zeker: Werk is steeds complexer geworden de afgelopen jaren.

Maar welk antwoord hebben we op al deze veranderingen? Welke antwoorden hebben organisaties in het algemeen en HRM in het bijzonder? Is er een verschil tussen sectoren? Tussen jongeren en ouderen? Hoe worden de mensen in organisaties meegenomen in deze veranderingen en hoe speelt bijvoorbeeld de stijl van leidinggeven en het HRM-beleid op de veranderingen in?

In Nederland wordt veel onderzoek gedaan naar (deel)aspecten van de hierboven gestelde vragen. Vooral de Hogescholen in Nederland verrichten veel praktijkgericht onderzoek, om zo antwoord te formuleren op allerlei vragen die in dit verband spelen. Lectoraten aan Hogescholen, die sinds ruim een decennium bestaan, vormen een belangrijke speler. Een greep uit de vragen die centraal stonden bij recent uitgevoerd onderzoek:

  • Welke maatregelen passen bedrijven in Nederland toe om hun personeelsinzet flexibeler te maken?
  • Hoe kun je als managers zelfsturing van teams sturen?
  • Wat zijn de werkwaarden en voorkeuren van jonge baanzoekers?
  • Wat is de functie van aarzelen in besluitvormingsprocessen in organisaties?
  • Hoe stimuleer je proactief gedrag in een organisatie of team?
  • Hoe stimuleer je kennisdeling tussen generaties in organisaties?
  • Hoe werkt het voortgezet onderwijs aan duurzame vitaliteit bij docenten?
  • Welke eisen worden gesteld aan de HRM'ers van de toekomst?
  • Wat is de rol van een leidinggevende bij het herkennen en benutten van talent?
  • Hoe kun je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt succesvol (re)integreren in organisaties?
  • Welke factoren leiden tot werkdruk in de rechterlijke macht?
  • Hoe kan samenwerking en kennisdeling in gemeentelijke organisaties worden gestimuleerd?

Kortom: Een scala van (praktijkgericht) onderzoek is en wordt uitgevoerd, waarin een (aanzet tot) antwoorden op onder meer bovenstaande vragen wordt geformuleerd.

De resultaten van de onderzoeken worden natuurlijk gepubliceerd en gepresenteerd, maar vrijwel altijd los van elkaar.

Meer weten over de uitkomsten van deze en andere onderzoeken?

Kom dan naar het HRM Praktijk & Onderzoek congres, een initiatief van het landelijk netwerk van HRM-lectoren! Het congres vormt een unieke gelegenheid om je te verdiepen in alle laatste trends en onderzoeksresultaten die te maken hebben met de veranderende waarde(n) van werk. Tijdens deze conferentie worden de resultaten van meer dan 40 onderzoeken, uitgevoerd door 11 hogescholen (20 lectoraten) en enkele universiteiten en adviesbureaus gepresenteerd. .

Datum: vrijdag 14 november 2014

Tijd: 9.00 - 18.00

Locatie: Hogeschool Inholland, Rotterdam

Prijs: 150 euro p.p.

Voorafgaand aan het congres vindt op donderdag 13 november 2014 van 15.30 tot +/- 21.30 uur op dezelfde locatie een bijeenkomst plaats die speciaal bedoeld is voor onderzoekers. De kosten voor de onderzoekersmiddag zijn € 70.

Kosten congres + onderzoekersmiddag: € 180

Speciaal studententarief: € 25 (slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar!)

Aanmelden: Klik hier voor meer informatie en direct aanmelden

 

Waardeer dit blogbericht:

Lector HRM en persoonlijk ondernemerschap
Projectmanager/voorzitter a.i. Curriculum Commissie Business Studies

Hogeschool Inholland
Domein Management, Finance & Law


linkedin hover 32


Reacties