07
okt

Buurtzorg Nederland is Beste Werkgever van 2014

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2471
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Stichting Buurtzorg Nederland is vanmiddag uitgeroepen tot Beste Werkgever van 2014. Buurtzorg kreeg de prijs uitgereikt tijdens een groot evenement in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Buurtzorg behaalde de hoogste Beste Werkgevers Score in de categorie 'meer dan 1000 medewerkers'. Er was ook een prijs voor de best scorende organisatie in de categorie 'minder dan 1000 medewerkers': ZLM Verzekeringen behaalde een eveneens prachtige score van 8,1. De verkiezing is georganiseerd door Effectory en Intermediair.

Stichting Buurtzorg Nederland behaalde in de categorie 'meer dan 1000 medewerkers' een Beste Werkgevers Score van 8,7. Dit is een uitzonderlijk hoge score, het gemiddelde ligt namelijk op een 7,0. Werkplezier en een goede fit tussen medewerker en organisatie maken dat de stichting dit jaar als eerste eindigt. Autonomie en professionaliteit staan hoog in het vaandel. Het meest trots is de stichting op de bevlogenheid en de deskundigheid van haar medewerkers. Oprichter Jos de Blok probeert om de ballast weg te nemen die mensen ervaren. 'Dat betekent dat er geen hiërarchie in onze organisatie is, dat de verpleegkundigen zelf hun teams samenstellen en dat er geen managers zijn. Wie zit er nou te wachten op een leidinggevende?'

Winnaar in de categorie 'minder dan 1000 medewerkers'

ZLM Verzekeringen behaalde in de categorie 'minder dan 1000 medewerkers' een Beste Werkgevers Score van 8,1 en mag zich daarmee eveneens een jaar lang Beste Werkgever noemen. Het begint bij fatsoenlijk belonen en goede arbeidsomstandigheden, zegt directeur Bram de Jonge. 'Flexibiliteit in werkuren is bijvoorbeeld belangrijk. Tegen jonge ouders met een ziek kind zeggen we: ga maar naar huis. Je moet vooral de juiste randvoorwaarden scheppen om gelukkige medewerkers te krijgen. Taart als er iets te vieren valt, of af en toe een reisje. Laat het verder aan de medewerkers over om een goede sfeer te creëren. Daar moet je je niet teveel van bovenaf mee bemoeien.'

Geheim van goed werkgeverschap

Succesvolle organisaties scoren aantoonbaar goed op bevlogenheid en betrokkenheid, zegt Guido Heezen, directeur van Effectory en HR-trendwatcher. 'Zeer belangrijk is een cultuur van vertrouwen. Medewerkers moeten ervan op aan kunnen dat er goed met hun belangen wordt omgegaan. Een duidelijke missie en inspirerend leiderschap zijn een paar van de andere succesfactoren. Vaak weten zowel de directie als de medewerkers wel hoe het zou moeten, maar komen ze er toch niet uit. Dat heeft onder meer te maken met interne politiek. Mag je als medewerker bijvoorbeeld slimmer zijn dan je baas? Er is één groep werknemers die extra aandacht vraagt. Jongeren van de generatie Y zeggen: "Ik werk voor je zolang je me boeit." Dat is nog een extra reden waarom goed werkgeverschap anno 2014 zo belangrijk is.'

Over het onderzoek

Het Beste Werkgeversonderzoek is een initiatief van Effectory en Intermediair. De verkiezing van Beste Werkgever is dit jaar voor de 14e keer uitgevoerd om een objectief oordeel te kunnen vellen over werkgeverschap in Nederland. Aan het onderzoek hebben 332 organisaties deelgenomen. De positie die organisaties op de ranglijst krijgen, is gebaseerd op het oordeel van de eigen medewerkers over het werkgeverschap van een organisatie. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het Beste Werkgevers Magazine 2014. In dit magazine is onder meer te zien op welke onderwerpen de beste 100 werkgevers zo goed scoren. Een exemplaar kunt u hier aanvragen.

Over Effectory en Intermediair

Effectory is Nederlands marktleider op het gebied van medewerkersonderzoek. Effectory voert honderden medewerkers- en klantenonderzoeken per jaar uit en heeft zelf ruim 150 medewerkers. Meer informatie over Effectory vindt u hier.

Intermediair is het grootste carrièreplatform voor hoogopgeleiden en is al meer dan 45 jaar toonaangevend op het gebied van recruitmentmedia. Intermediair Magazine is het eerste digitale magazine voor arbeidsmarktcommunicatie in Nederland, waarmee Intermediair nu volledig in lijn is met het nieuwe leesgedrag van hoogopgeleide jonge professionals. Intermediair biedt hoogopgeleid Nederland inspiratie, informatie en het beste vacatureaanbod. Meer informatie vindt u hier en hier.

BW horizontaal 2014

 

Waardeer dit blogbericht:

Don Griffioen is werkzaam bij Effectory en co-auteur van "HR-handboek: hoe moderniseer je je organisatie" en "Het verborgen potentieel van werkend Nederland".


Zijn overtuiging is: Om als organisatie ook in de toekomst succesvol te zijn is het noodzakelijk om het volle potentieel van medewerkers te benutten. Voor veel organisaties betekent dit een transitie naar meer mensgericht organiseren. Dit is waar hij organisaties met veel plezier en energie bij helpt. In dit soort transities komen zijn voorliefde voor nieuwe vormen van organiseren, leiderschap en organisatieverandering samen. Vanuit zijn rol bij Effectory adviseert hij organisaties specifiek over dit soort vraagstukken.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties