13
okt

8 trends op de arbeidsmarkt in 2018

Geplaatst door op in Nieuws
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2955
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De arbeidsmarkt in het ene jaar kan totaal verschillen van het jaar daarop. Om bij te blijven moet je niet alleen met de veranderingen meegaan, maar er óók op anticiperen. Daarom heeft Integron de trends voor de arbeidsmarkt in 2018 gesignaleerd. Welke zijn dit? En hoe kunnen we daarop inspelen?

De arbeidsmarkt is weer aan het aantrekken. Dat is geen trend, maar een feit. Dat betekent dat het als werkgever moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen. Inspringen op de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt is daarom meer dan een must. Hoe zorg je ervoor dat potentiële medewerkers graag bij jouw organisatie komen werken, en hoe behoud je ze vervolgens ook? Waar kan je als organisatie nog het verschil maken? Integron heeft onderzoek gedaan naar de werkbeleving in Nederland, uit het rapport constateerden zij 8 trends voor de arbeidsmarkt in 2018.

1. Meten is weten
HR loopt er helaas nog wat mee achter, maar het wordt hoog tijd om de noodzaak van HR analytics en big data in te gaan zien. Niet alleen kan HR hiermee inzicht krijgen in posten zoals ziekteverzuim, verloop en andere hoge kosten, maar werkt het bovendien ondersteunend. Niet langer hoeft HR zich alleen te baseren op het onderbuikgevoel, maar kan het deze gevoelens ondersteunen en verifiëren met de juiste data. Hoe vertaalt dat zich naar de arbeidsmarkt? Door de juiste data te hebben en daarmee verbanden te leggen, kun je voorspellen wanneer je bijvoorbeeld meer of minder mensen nodig gaat hebben, op welke posities, hoe lang mensen op een afdeling blijven, et cetera. Zo kun je niet alleen inspelen op wat er nodig is, maar ook de behoefte vóór zijn.

2.  Vaste flex?
Het is een dilemma: wel of niet een grote flexschil? De ideale organisatie heeft een mix van beide, want dan kan je inspringen op de snel veranderende markt. Het antwoord is nog niet gevonden, maar er zijn een aantal alternatieven op de arbeidsmarkt die inspelen op de groeiende behoefte aan flexibiliteit, zoals Temper. Toch zal de zoektocht naar de perfecte balans tussen vast en flex in 2018 zich voortzetten. Het belangrijkste thema is hierbij betrokkenheid. Zowel vaste als flexibele medewerkers vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij de organisatie. Of ze er nu al 30 jaar werken of op tijdelijke projectbasis.

3. Een sterk merk
Hoe sta jij bekend in de markt? Als fantastische werkgever waar iedereen voor wil merken of het tegenovergestelde? Behoor jij tot de Coolblue’s van deze wereld of staat je organisatie bekend als net zo’n ramp als de hofhouding van Donald Trump? Je employability brand is belangrijker dan ooit te voren. Richt je als bedrijf op waar jij goed in bent. Een sterke missie? Breng hem naar buiten! Bezig met duurzame inzetbaarheid? Laat het de wereld weten! Probeer niet alles aan te pakken, maar zet een sterk merk neer door te doen waar je goed in bent, en het dan nog eens extra te benadrukken. Verwerf dit in je vacatureteksten en al je uitingen naar buiten. Kortom; HR en marketing kunnen elkaar goed versterken. Het wordt in 2018 dan ook tijd dat deze twee afdelingen multidisciplinair gaan samenwerken.

4. Vergeet je huidige werknemers niet!
Tegenwoordig kijkt iedereen constant om zich heen. Linkedin is één grote banenmarkt en het wordt steeds makkelijker om snel met elkaar te netwerken. Niet zo gek dus dat medewerkers sneller van baan wisselen, en hun ogen openhouden voor een andere baan. Bij de gemiddelde organisatie verkiest een groot deel (38%) van de medewerkers om buiten de organisatie een baan aan te nemen, wanneer er een baan wordt aangeboden met dezelfde arbeidsvoorwaarden. Zo’n 23% zou maar bij de eigen organisatie blijven. We zien dat er vaak een sterke correlatie is met de medewerkersbeleving. Wanneer deze niet goed is, dan zal de werknemer er sneller voor kiezen om zijn heil elders te zoeken. En het zijn juist de organisaties waar de medewerkersbeleving het hoogst is, en het bedrijf een zogenaamde top perfomer is (een organisatie waarbij de werknemers aangeven dat hun potentieel benut en ontwikkeld kan en mag worden) waar mensen liever kiezen om te blijven dan te vertrekken onder deze omstandigheden. Zorg dus dat naast het aantrekken van mensen, het behouden van mensen ook hoog op de lijst staat.

5. Een goed salaris is niet voldoende
In een krapper wordende arbeidsmarkt, is waardering en beleving in de organisatie van het grootste belang. Concurreren op salarissen, goede beloningen, aandacht besteden aan gezonde maaltijden; het wordt steeds meer de standaard in organisaties. Deze extra’s kunnen net het verschil maken voor een sollicitant om ‘ja’ of ‘nee’ te zeggen. Dat geldt trouwens niet alleen voor nieuwe medewerkers, maar óók voor bestaande. Onderzoek op welke vlakken je een verschil kunt maken voor je medewerkers. En vaak betekent dat ook maatwerk. Een sportabonnement voor de een, opleidingsmogelijkheden voor de ander; het individu staat centraal.

6. De basis op orde
Er schort helaas nog al te vaak iets aan de basis van een organisatie. Dat werkt door op de werkbeleving van de werknemer. Pas wanneer dit op orde is, is er tijd om op andere zaken te richten. Zo blijkt dat er bij de gemiddelde organisatie waar deze basis nog veel te wensen over laat, er vooral behoefte is aan veiligheid, zekerheid en voldoening. Pas wanneer deze 3 pijlers op orde zijn, kan de organisatie zich richten op kwaliteit, plezier en voldoening. En juist dát is van cruciaal belang.

7. Vraag en aanbod sluiten niet op elkaar aan
Ook vergrijzing is geen nieuw woord, maar nu de arbeidsmarkt krapper wordt, lijkt de vergrijzing steeds meer evident. De vraag rijst of dit een maatschappelijk probleem is en moet zijn. Moeten organisaties verantwoordelijk worden gesteld voor het omscholen en opleiden van ouderen? Daarnaast staan vooral de banen voor de lagere opgeleiden onder druk. Robotisering en automatisering zorgen er in toenemende mate voor dat banen in het productieproces verdwijnen, maar in het hogere segment juist verschijnen.

8. De Employee Journey van groter belang dan ooit
Hoe komen je medewerkers binnen? Hoe begint het sollicitatieproces? Worden de sollicitanten vanaf de eerste e-mail hartelijk ontvangen? Wil je nieuwe medewerkers aantrekken, aansluiten én behouden? Richt je op de werkbeleving van elke medewerker. De nieuwe en de oude. Bovendien kan je de employee journey inzetten als een kaart waarin je de ontwikkeling van de medeweker schetst.  Het is ook een goede thermometer om de beleving van de medewerker te meten. Tenslotte staat de werkbeleving steeds meer centraal.

Er zijn dus verschillende trends te constateren in de arbeidsmarkt van 2018 en het afgelopen jaar. Maar er is eigenlijk één groot overkoepelend thema te herkennen: de werkbeleving van de medewerkers. Deze komt terug in vrijwel alle trends. Een goede werkbeleving heeft namelijk een positief effect op een breed scala aan zaken. Werkdruk neemt af, productiviteit neemt toe en deze medewerkers zijn jouw spreekbuis naar de buitenwereld. En in een krapper wordende arbeidsmarkt is dat laatste van cruciaal belang. Mond-tot-mondreclame is, zelfs in de tijd van digitalisering, nog steeds van het grootste belang. Ga maar na; hoeveel goede reviews je ook hebt gelezen op internet over een hotel, wanneer het sterk wordt afgeraden door een betrouwbare vriend, zal je keuze snel gemaakt zijn….

Integron Medewerkerbelevingsrapport 2017

Wil je meer weten over de werkbeleving in Nederland? Integron stelde het rapport Werkbeleving in Nederland 2017 samen. Voor het negende jaar op rij geven ze een overzicht van hoe medewerkers hun organisatie ervaren en beleven. Wordt het potentieel in Nederland bijvoorbeeld wel benut? Benieuwd naar de resultaten? Het rapport is hier te downloaden.

 

 

Beeld: rawpixel.com // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0

Stephan van Gelder, expert op het gebied van klant- en werkbeleving, richtte na zijn studie bedrijfseconomie het bedrijf Integron op. In 24 jaar is Integron uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van klant- en medewerkersonderzoek in Nederland. Samen met 40 bevlogen medewerkers streeft hij er naar met Integron het beste uit klanten en medewerkers te halen.


Stephan is tevens auteur van de boeken 'Knuffel de Klant' en 'Book OUCH!' en initiatiefnemer van het jaarlijks uitgebrachte onderzoek 'Werkbeleving in Nederland'.


linkedin hover 32twitter hover 32

Reacties