05
dec

Heartful banking

Geplaatst door op in Boeken
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2081
  • 0 reactie
  • Afdrukken

"Het wordt tijd dat banken nog kritischer kijken naar hun manier van opereren: Banken moeten bereid zijn om veel verder te kijken dan enkel de Klant Centraal zoals onderzoekscommissies en politiek aangeven", dit stelt oud-bankier Owen de Vries in zijn nieuwe boek Heartful Banking, waarmee hij de bankenwereld wakker schudt. Een boek waarmee hij niet alleen kritisch kijkt naar het opereren van banken, maar ook naar de houding van klanten. Naast het belichten van de kloof tussen banken en de maatschappij , biedt hij in zijn boek ook een nieuw model om zorgvuldig om te gaan met ontwikkelingen die op de bankwereld afkomen. " Het gaat er in deze tijd om dat banken het verschil maken."

Hardnekkige kloof

"Ik denk dat Heartful Banking een bijzondere bijdrage zal leveren aan het maatschappelijk debat over de verbinding tussen klant, samenleving en bank", zo stelt Herman Wijffels in zijn boek. En niet voor niets: De Vries signaleert in Heartful Banking dat klantgericht werken een stap in de goede richting is maar het vertrouwen bij klanten niet wezenlijk vergroot. Het wordt tijd dat zij het volledige speelveld gaan overzien en mens, maatschappij en moraal leidend maken in hun activiteiten om de hardnekkige kloof te dichten. Verder legt hij een verband tussen de diverse crises die zijn ontstaan en de kloof tussen de behoeften van de maatschappij en het aanbod aan financiële diensten van banken.

Model voor nieuwe aanpak

Heartful Banking gaat verder dan alleen een analyse van wat er aan de hand is in de relatie tussen banken en de maatschappij. De debuterend auteur biedt ook een visie en een nieuw model. De auteur geeft een praktische werkwijze die de financiële sector helpt de relatie met de maatschappij duurzaam te herstellen en – niet onbelangrijk - waarmee bankmedewerkers hun werkplezier weer hervinden. Klanten kunnen aan de hand van het boek hun kennis over de denk- en werkwijze van banken verbeteren.

Verrassende invalshoeken

Verrassend aan het boek is dat De Vries heel uiteenlopende invalshoeken belicht om te kijken naar de geschiedenis en ontwikkelingen binnen de bankenwereld en de relatie tussen banken en de maatschappij met hun klanten. Hij laat in zijn boek onder meer journalist Joris Luyendijk aan het woord, en deskundigen als Arnold Heertje, Jan de Wit en Jan Kalff. Tevens spreekt hij filosoof Bas Haring en Jacqueline Zuidweg. Zij bekijkt de bankenwereld weer vanuit haar deskundigheid als schuldhulpverlener. Dit maakt het boek gevarieerd en verrassend.

De vele gebeurtenissen, wereldwijd, van de afgelopen 5 jaar passeren nog een keer (geordend) de revue. Deze financiële geschiedenis en de gesprekken met betrokkenen van binnen en buiten de banksector, hielpen bij de visie en plaatsen Heartful Banking midden in de actuele praktijk. De Vries: "Ik geloof dat dit boek het meest vraaggedreven, maatschappijgerichte model toont waar banken mee aan de slag kunnen om de relatie en het vertrouwen te herstellen. Dat is hard nodig!"

Bestel boek

Klik hier om een inkijkexemplaar te lezen of het boek te bestellen.

Waardeer dit blogbericht:

Ruim 20 jaar werkte Owen de Vries bij ABN AMRO in diverse functies zoals accountmanager, kredietanalist, restructurer Bijzonder Beheer, business analist en productmanager. Binnen zijn werk was hij altijd gefascineerd door het vak bankieren en de relatie tussen de maatschappij en banken. Tijdens zijn werkzaamheden bij de bank besloot hij ooit iets te gaan doen met de ervaringen en inzichten die hij tegenkwam in de praktijk. Naast het schrijven van dit boek werkt De Vries in het dagelijks leven als consultant, en trainer voor banken en financiële instellingen in Nederland. Daarnaast wordt hij regelmatig ingehuurd als spreker.

Reacties