15
feb

Zo verminder je mentale en fysiek stress op de werkvloer

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2190
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Goede intenties zijn er op het gebied van duurzame inzetbaarheid genoeg. Toch weten nog veel bedrijven niet waar ze moeten beginnen. Beginnen met duurzame inzetbaarheid is beginnen bij de basis, namelijk snappen waardoor duurzame inzetbaarheid niet van de grond komt. En dat zit hem vaak, niet verrassend, in een hoge werkdruk.

Het is geen nieuw gegeven dat duurzame inzetbaarheid al jaren een belangrijk onderwerp is bij organisaties. Zo schreef toenmalig minister Asscher in 2014 al een brief aan de Tweede Kamer over zijn plannen over duurzame inzetbaarheid. Toch lijkt niemand precies te weten waar en vooral waarom te beginnen met duurzame inzetbaarheid. Er zijn namelijk legio aspecten die te maken hebben met het onderwerp. Een vitaliteitsbeleid, om maar wat te noemen. Minder werkdruk, meer beweging, maar ook dat je medewerkers klaar zijn voor de toekomst door te zorgen dat ze de juiste skills te bezitten.

De impact van stress op duurzame inzetbaarheid

Terug naar die brief van Lodewijk Asscher. Zijn doel was om een bedrijfscultuur te creëren waarin medewerkers het tijdig aankaarten als ze te kampen hebben met stress. Dat klinkt in de basis als een heel mooi streven. Maar als we kijken naar de cijfers, dan is de werkdruk in de afgelopen jaren juist gestegen. Uit onderzoek van Integron blijkt dat al jarenlang een derde van werkend Nederland de werkdruk als te hoog of zelfs veel te hoog ervaart. Het behoeft misschien niet eens benoemd te worden, maar werkdruk en stress gaan hand in hand met elkaar. En er is dan ook een correlatie te zien tussen de gestegen werkdruk en de mentale en fysieke inzetbaarheid van de werkende mens in de afgelopen jaren. Dat heeft natuurlijk weer zijn weerslag op de productiviteit van de medewerkers.

Volgens het rapport Werkbeleving van Integron is de mentale inzetbaarheid het afgelopen jaar in organisaties afgenomen van 72% naar 60%. Een daling van maar liefst 12%. Het roept naast vragen ook een schrikreactie op. En als we kijken naar de fysieke inzetbaarheid van werkend Nederland, dan is deze van 72% naar 59% gezakt. Geen goed voorteken voor de komende jaren. Dus hoe kunnen we ervoor zorgen dat we dit percentage weer terug naar zijn oude niveau – of zelfs beter, naar een hoger niveau – tillen?

Ken elkaars verwachtingen en ga met elkaar in gesprek

Laten we er een voorbeeld bij pakken. Integron heeft samen met Ewals Cargo Care een medewerkerstevredenheidsonderzoek gedaan, waarbij het belangrijkste thema duurzame inzetbaarheid was. Waarom? ‘Als werkgever voelen we ons verplicht om te werken aan een vitale organisatie die het beste uit de medewerkers haalt,’ aldus Director People & Organizational Development Sjoerd Ewals. ‘Gezonde, betrokken en ontwikkelde medewerkers zijn nodig om het bedrijf toekomstbestendig te houden. We wilden weten wat de medewerkers hierin van ons verwachten en wat zij vinden van onze inspanningen om dit bereiken.’

Verwachtingen over en weer zijn dus belangrijk, want zowel de medewerker als de werkgever hebben hier een verantwoordelijkheid. Daarbij is het wel oppassen geblazen, want de vraag wanneer je als werkgever de grens naar het privéleven overgaat, is een lastige. Toch kan je als werkgever die verantwoordelijkheid op verschillende manieren bij de werknemer neerleggen, bijvoorbeeld door ze te attenderen op de tools die er beschikbaar zijn of ze bewust te maken van de voordelen van gezond eten en bewegen.

Topperformance = hogere duurzame inzetbaarheid

Toch blijft het dan – zo voelt het althans – soms dweilen met de kraan open. Want wil je echt iets bereiken op het gebied van duurzame inzetbaarheid, dan zal je meer moeten doen dan enkel zorgen voor bewustwording aan beide kanten. Uit hetzelfde onderzoek van Integron bleek ook dat topperformende organisaties gemiddeld veel beter scoren op zaken zoals fysieke en mentale inzetbaarheid.Wat onderscheidt topperformende organisatie van een ‘gemiddelde’ organisatie? Dit zijn organisaties die hoog worden beoordeeld op onderdelen zoals werkgeluk, samenwerking, de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen, communicatie en aansturing. Dat uit zich niet alleen in een goede of zelfs uitmuntende werkbeleving, maar ook in een betere inzetbaarheid op mentaal en fysiek vlak.

Bij topperformende organisaties kan maar liefst 74% van de medewerkers het werk fysiek goed aan . Mentaal liggen die cijfers nog hoger, namelijk 79% heeft geen enkele moeite om het werk mentaal aan te kunnen. Tot slot denkt zo’n 57% van de werknemers denkt door te kunnen werken tot het pensioen, in tegenstelling tot een magere 32% bij de gemiddelde organisatie. Kortom: je kan er veel baat bij hebben om te zorgen dat jouw organisatie bovengemiddeld scoort op de werkbeleving van je medewerkers.

Dé manier om duurzaam inzetbare medewerkers te hebben, is er niet. Maar wat we wel uit deze cijfers kunnen concluderen is dat organisaties waarbij medewerkers gelukkiger zijn en collectief goed presteren (en de organisatie daarmee een topperformende organisatie is), duurzame inzetbaar zijn. Een stuk meer dan een ‘gewone’ organisatie. Is het dus gemakkelijk om een duurzaam inzetbare organisatie te worden? Nee. Dat zal niet zonder slag of stoot gaan. Begin bij het begin. Erken waar de behoefte van de medewerker zit, breng de verwachtingen over en weer in kaart en zorg gelijktijdig dat de basiszaken in orde zijn, zodat je medewerkers mentaal en fysiek in topconditie kunnen komen.

integron1Wil je meer weten over de werkbeleving in Nederland? Integron stelde het rapport Werkbeleving in Nederland 2017 samen. Voor het negende jaar op rij geven ze een overzicht van hoe medewerkers hun organisatie ervaren en beleven. Wordt het potentieel in Nederland bijvoorbeeld wel benut? Benieuwd naar de resultaten? Het rapport is hier te downloaden.

Beeld: Abigail Keenan // Unsplash

Waardeer dit blogbericht:
0

Stephan van Gelder, expert op het gebied van klant- en werkbeleving, richtte na zijn studie bedrijfseconomie het bedrijf Integron op. In 24 jaar is Integron uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van klant- en medewerkersonderzoek in Nederland. Samen met 40 bevlogen medewerkers streeft hij er naar met Integron het beste uit klanten en medewerkers te halen.


Stephan is tevens auteur van de boeken 'Knuffel de Klant' en 'Book OUCH!' en initiatiefnemer van het jaarlijks uitgebrachte onderzoek 'Werkbeleving in Nederland'.


linkedin hover 32twitter hover 32

Reacties