16
dec

Start nu met voorbereiden op de workforce van 2020

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 4346
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Nieuwe generaties op de arbeidsmarkt verwachten een innovatieve, flexibele werkgever die met zijn tijd meegaat. Plaats- en tijdonafhankelijk werken op het apparaat naar keuze: voor hen is het geen privilege, maar niet meer dan logisch. Dat betekent werk aan de winkel voor hr-afdelingen. Zij moeten zich voorbereiden op de zogenaamde Workforce of the Future.

Daar is bovendien haast bij geboden. Nieuwe generaties betreden de arbeidsmarkt en de vergrijzing neemt toe. Dit betekent dat het personeelsbestand er over een aantal jaar heel anders uitziet. Jonge mensen komen de organisatie in, oudere werknemers gaan met pensioen. Zo'n intensieve shift verandert een bedrijf in zijn totaliteit: 'without people there is no business'. Managers moeten dus nu al nieuwe strategieën uitzetten om talenten te vinden en te behouden.

Maar rondom wie moeten zij die strategie precies opzetten? Een recentelijk onderzoek van Oxford Economics onder 2.700 managers en 2.700 medewerkers uit 27 landen, voorspelt hoe het personeelsbestand in het jaar 2020 hoogstwaarschijnlijk is samengesteld. Hieruit blijkt dat organisaties vaak succesvoller zijn als zij werken met een verscheidenheid aan mensen. Verschillende groepen werknemers die stuk voor stuk een deel van het klantenbestand reflecteren. Dat vergroot immers het vertrouwen onder klanten. Een grotere diversiteit in werknemers vergroot eveneens de mogelijkheid om out-of-the-box te denken, met creatieve ideeën te komen en het verschil te maken binnen de markt.

Doelgroepen leren kennen

Bij een goede voorbereiding hoort meer dan alleen een focus op nieuw talent. Uiteraard krijg je te maken met millennials en dat vereist een andere aanpak. Maar staar je er niet blind op. Geef eerst aandacht aan bredere groepen medewerkers en ondervind wat zij de organisatie te bieden hebben. Diversiteit betekent niet dat je alleen mensen van verschillende leeftijden aanneemt. Bedrijven hebben ook personeel nodig met diversiteit in sekse, ethische achtergrond of seksuele voorkeur. Denk dus vooral niet in kaders. Vaak denken we te weten wat een bepaalde groep nodig heeft, maar blijkt dit beeld voortgekomen uit eerdere verkeerde aannames. Leer de nieuwe doelgroep dus eerst kennen. Dit kan door samenwerking.

Diversiteit belangrijke succesfactor voor Design Thinking

Een veelzijdig personeelbestand kan zorgen voor meer creativiteit en probleembenadering vanuit meerdere invalshoeken. Hierdoor komen bedrijven op innovatieve producten en dienstverlening. Dit verbetert de customer experience en optimaliseert de verhouding met klanten. Ik ben dan ook een groot voorstander van een methode als Design Thinking. Hierbij richt je je niet op de technologie, maar probeer je gezamenlijk met verschillende partijen nieuwe ideeën te bedenken. Pas achteraf wordt er gekeken of nieuwe technologie kan bijdragen in het realiseren van deze ideeën. In veel gevallen blijkt dat zo te zijn. Betrek dus zoveel mogelijk verschillende mensen bij het designproces, zoals klanten, consumenten, fans, maar ook medewerkers vanuit de eigen organisatie. Dit kan gaan om topmanagers maar even goed om mensen die lagere functies in het bedrijf bekleden. Graag zelfs, want hoe meer diversiteit, hoe meer verschillende ideeën. De nieuwe generatie werknemers is hierbij onmisbaar.

Voor hr-afdelingen is nu de tijd aangebroken om hier specifiek de aandacht op te richten voordat het te laat is. Ze moeten, samen met IT, aan de slag met de modernisering van de werkplek om zo de nieuwe generatie aan te spreken. We zijn immers zo zes jaar verder.

Waardeer dit blogbericht:
0

Mark Raben is Head of Customer Innovations bij SAP Nederland. In deze functie is hij verantwoordelijk voor de algemene technologische visie en strategische plannen van SAP. Een van de speerpunten binnen de strategie van SAP is mobility.


Mark heeft twintig jaar ervaring in de ICT-markt en heeft diverse functies gehad – van commerciële functies tot presales en management. Naast mobility zijn de kennisgebieden van Mark: ERP, CRM, BI, In Memory Computing, SaaS en Business
Process Management.


Mark is al ruim tien jaar in dienst bij SAP. Hiervoor heeft hij gewerkt voor onder andere Kalamazoo (nu Reynolds & Reynolds).


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties