12
jan

POV afl. 25: Interview CEO Seats2meet ‘Zo creëren wij sociaal kapitaal en innovatie’

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1741
  • 0 reactie
  • Afdrukken

In een nieuwe reeks interviews ‘Wat de toekomst ons toeroept’, luisteren we naar wat we van de toekomst kunnen verwachten. Welke talenten, competenties en houding kunnen ons verder helpen om wendbaar en succesvol te zijn én te blijven?

ronaldseats2meetJos van Langen onderzoekt ontwikkelingen in de wereld van HRD en organisatieveranderingen. Dit keer onderzoekt hij de thema’s disruptief ondernemen, innovatie en sociaal kapitaal.

Dit gesprek is met Ronald van den Hoff, CEO van Seats2meet.com en auteur van Society 3.0. Samen bespreken ze hoe je nieuwe impulsen aan je organisatie kunt geven.

Vanuit welke gedachten is Seats2meet ooit geboren?

We waren al actief in de congres- en vergadermarkt en hadden altijd al veel corporates als klant die trainingen en opleidingen bij ons boekten. Wat ons rond 2000 begon op te vallen, was dat veel  organisaties grote groepen mensen begonnen te ontslaan. Er was al een flinke transitie in onze samenleving gaande met de opkomst van internet. Al deze grote klanten zagen we veel kleiner worden. En ja, dan moet je iets anders gaan verzinnen. Dat is ondernemerschap.

Dus jullie schoten direct in de roos?

Zeker niet. We begonnen met een soort lounge-concept, maar dat is volkomen mislukt. Na zes maanden zijn we ermee opgehouden, we waren gewoon te vroeg. We zagen die maatschappelijke ontwikkelingen echter wel verder gaan. In 2007 zijn we met Seats2meet begonnen. Dat hebben we wel wat disruptiever gemaakt dan we eerst van plan waren. We hebben een soort ontmoetingsplek neergezet met een hoge mate van digitalisering. We waren de eerste waar je realtime vergaderruimte kon boeken - dat doet nu nog steeds niet iedereen. Dus het internet inzetten als distributiesysteem was een sterk idee, zeker in die tijd.

En jij begon ook steeds anders tegen zaken aan te kijken!?

Er werd nogal vanuit schaarste gekeken. De gehele huidige economie is hierop gebaseerd, schaarste. Als je anders naar de samenleving kijkt, zie je juist ook veel overvloed. En zo zijn we ook naar onze business gaan kijken. Met technologie kun je dit heel inzichtelijk maken. Heel veel locaties hebben een overvloed aan vierkante meters. Wij hadden in onze vergadercentra lounge ruimtes en die ruimtes waren alleen druk tijdens lunches. De rest van de tijd en in de weekenden staan ze volkomen leeg. Er staan sowieso heel veel publieke ruimtes leeg. Toen ontstond de gedachte; laten we meer gaan delen.

Bij Seats2meet kunnen mensen komen en aanschuiven plus meelunchen. Daar hoeven ze op sommige locaties niets voor te betalen en bij andere locaties een bescheiden bedrag. Geef iedereen maar een plek. En dat is uiteindelijk geworden tot wat we nu coworking zijn gaan noemen.

Dit nieuwe business idee moest nog verder worden door ontwikkeld?

We zijn er onbewust onbekwaam mee begonnen. Al snel werden we onder de voet gelopen. We dachten wel dat er veel zzp’ers die interesse zouden hebben. Maar er kwamen steeds meer mensen van deze groep naar ons toe. Die grootte hadden we niet voorzien. En dat moesten we wel goed gaan organiseren, want er waren dagen bij dat er zo’n 300 à 400 mensen zich aanmeldden.

Dan kun je twee dingen doen: je kunt terugvallen op het oude systeem van ‘betaal maar geld per werkplek en neem een abonnementje’ - eigenlijk wat alle huidige flex-werklocaties nog steeds aanbieden en wat zij als verdienmodel hebben. Maar wij zagen dat die mensen met elkaar in gesprek gingen, en ze gingen anderen helpen met klussen. Er ontstond samenwerking en er ontstonden verschillende projecten. Wij zagen een geheel nieuwe sociaal economische dynamiek ontstaan.

Dat is wat jij sociaal kapitaal bent gaan noemen?

Er ontstond meerwaarde tussen die verschillende mensen, gewoon omdat de mogelijkheid er was. Als je bereid bent je kennis te komen delen, ontstaat die toegevoegde waarde. We hebben toen technologie en artificial intelligence ontwikkeld om dit proces beter te faciliteren. En dat hebben we in de afgelopen tien jaar doorontwikkeld.

Hoe werkt dat nu concreet?

Je boekt gratis je werkplek. En op dat moment, vertel je digitaal wie je bent en wat je komt doen.  De rest van de aanwezigen weet dan welke kennis en expertise jij hebt te delen. Bovendien weet men waaraan je momenteel werkt. Zo ontstaat er dynamische informatie die we delen. En creëer je ontmoetingen en samenwerkingsverbanden. Dit is een veel concretere manier, dan dat je op Linkedin deelt dat je marketeer bent. Dat zal wel, maar waarin dan precies? Ons systeem koppelt mensen aan elkaar die mogelijk met elkaar kunnen matchen. En die vormen zich op die manier vele vruchtbare samenwerkingsverbanden.

Geef eens een voorbeeld.

Nou, je deelt bijvoorbeeld: ik ben bezig met een presentatie voor een klant. Het systeem ziet dit en komt met mensen die met het thema ‘presentaties’ in de breedste zin kunnen helpen. Dit aan de technische of juist aan de ontwerpkant. Dus denk aan: PowerPoints, Prezi’s, design of scenario’s en storytelling. En zo komen relevante matches tot stand. Vervolgens nodig je ze uit voor een chat of een kopje koffie. En in gesprek komt je nader tot elkaar. Dit kan kortstondig zijn of voor langere tijd. Zo ontstaan projecten en zelfs hele nieuwe bedrijven. Of mensen gaan gezamenlijk voor een corporate aan de slag. Uiteindelijk zijn we zo de grootste incubator in Nederland geworden.

En jullie romen niets af qua verborgen kosten?

Wij staan op afstand. Maar het idee is dat mensen die gaan samenwerken uiteindelijk kantoorruimte, vergaderzalen en presentatieruimtes nodig hebben. Daar hebben ze ook budget voor en kennen dan maar één brand en dat is Seats2meet. Zo geven ze ons business. ‘Asynchronische wederkerigheid’ zo noemen we dit ook wel. Je weet nooit precies waar en hoe er waarde wordt gecreëerd.

We laten nu regelmatig de Erasmus Universiteit onderzoek doen. Het eerste onderzoek vond plaats in 2013 en een vervolg vond plaats in 2015.  We hebben nu een permanente samenwerking met hen. Wij zien natuurlijk wel de succesverhalen, maar je wilt het ook officieel vastleggen. Uit het onderzoek van 2015 blijkt dat één op de zes bezoekers door zo’n ontmoeting bij Seats2meet.com een betere professional wordt, een nieuwe opdracht krijgt of een nieuwe bedrijf begint.

Waar gaat dit hele proces heen volgens jou?

In kantoren gaan we niet meer werken, in scholen gaan we niet meer leren, in hotels gaan we niet meer slapen. Je ergens bewegen en je verbinden met mensen en plekken waar jij op dat moment behoefte aan hebt – dus de realtime relevantie van fysieke locaties wordt steeds belangrijker. Die kun je dan gaan boeken via een app of telefoon. Zo ontstaat coworking.  Maar ook co-living, dus woongemeenschappen tussen mensen die meer met elkaar willen doen. Steden verdichten sneller en er zal steeds slimmer worden gebouwd, gewoond en geleefd. Tot en met sociale mantelzorg aan toe. Dus voorzieningen die men met elkaar deelt in plaats van bezit. De afhaalthuisrestaurants, daar hebben we in Nederland al zo’n 12.000 van.  Dit is toch ongelooflijk. Technologie maakt dit allemaal mogelijk. Zo ontstaat een heel nieuw en ander soort dienstverlening. Delen en betalen zal veel meer door elkaar heen gaan lopen. Je wordt onderdeel van een heel ecosysteem.

Welke obstakels liggen nog op de weg richting deze nieuwe ontwikkelingen?

De wet- en regelgeving is eigenlijk nog van de vorige eeuw. Als ik bijvoorbeeld tien mensen bij mij thuis te eten krijg, is het dan illegale restauratie of niet? Wij hebben een seats4silence op het platteland. Daar kun je rustig werken in de natuur. Er staat een bank onder een boom, maar formeel is ‘werken’ op zo’n plek tegen de Arbo-regels in. Niet veilig genoeg, dat soort dingen. Als er twee mensen zijn die hun kennis en kunde met elkaar delen, ontstaat waarde die niet in geld is uit te drukken. Daarover wordt geen btw afgedragen. De overheid gaat zo geldstromen mislopen. Ik noem maar wat dingen die zich straks verder ontwikkelen. Daar moeten zeker werkbare antwoorden door de politiek op worden gevonden.

Eigenlijk gaat dit over het creëren van nieuwe verdienmodellen, samenwerkingsverbanden en sociaal kapitaal. Maar wat moeten organisaties doen om juist niet uit te sterven?

Vooral de deur open zetten om verbinding te zoeken met alle stakeholders. Dat meen ik echt. Wie dit wel heeft begrepen is onder andere Achmea Lab55 in Apeldoorn. Dit lab55 is nu een onderdeel van het seats2meet ecosysteem. Zij gebruiken hun overvloed aan ruimte op dezelfde manier zoals wij dit hebben gezien. Op die manier zoeken zij ook verbinding met de vernieuwers van de samenleving. In 2016 zijn ze met zo’n vijftig innovatieprojecten gestart. Ze zeggen: kom maar binnen met jouw kennis en expertise. En hun eigen mensen werken daar tussendoor en zo ontstaat vernieuwing. We zien nu theaters, scholen en bibliotheken volgen en met ons samenwerken. Inmiddels zit Seats2meet nu al in 28 landen, van de USA tot en met Karachi. En alles laten we bewust op een organische manier groeien, omdat de markt hier zo positief op reageert. Het werkt als een magneet. 

Waardeer dit blogbericht:
0

Jos van Langen is al jaren zeer gepassioneerd bezig met kennisoverdracht, gedragsbeïnvloeding & Visual Learning. In 2013 is zijn Inspiration Toolbox verschenen. De Inspiration Toolbox (handboek, dvd en kwartetspel) is bestemd voor leidinggevende en HR specialisten en gaat over het creëren van meer 'bevlogenheid en betrokkenheid' binnen organisaties. Daarnaast maakt hij met Reikwijdte Uitgeverij, educatieve video's die gebruikt kunnen worden binnen uiteenlopende trainingstrajecten.


Why:
Ik wil graag het leervermogen van mens & organisatie verbreden. Want zo creëer je en ontstaat er nog meer Reikwijdte!


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties