19
mei

Interview Temper: ‘Dit is de nieuwe manier van werken’

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1112
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Temper kan je gerust de vervanger van het traditionele uitzendbureau en de flexibele arbeidsovereenkomst noemen. Een ideale uitkomst voor werkgever én werknemer met maximale flexibiliteit. ‘Temper is als David tegen Goliath de strijd aangegaan.’ Een interview met mede-oprichter en CEO Paul Eggink.

Waarom zijn jullie Temper begonnen?

Steeds meer mensen, vooral millennials, hechten minder waarde aan een vast contract. Ze willen zelf hun tijd indelen en zijn niet per se op zoek naar één werkgever. Werken via een uitzendbureau kan een oplossing zijn, alleen zien we dat zij de laatste jaren niet echt innovatief zijn. Daarbij is werken via een uitzendbureau niet echt sexy te noemen en kun je vaak niet zelf bepalen voor wie en wanneer je werkt én liggen de tarieven erg laag. Daarom begonnen wij een platform dat concurreert met uitzendbureaus en de traditionele flexibele arbeidsovereenkomsten. Temper is als David tegen Goliath de strijd aangegaan. In eerste instantie hebben we getest met een Google Form als MVP. Horecabedrijven  konden dit formulier invullen, waarna wij de opdracht uitzette binnen onze database. In het begin hadden we niemand om de opdrachten te doen, dus deden we de eerste klussen zelf. Op deze manier ervaarden we hoe het is om als ‘Temper’ te werken. Op basis hiervan werd de eerste versie van het platform gebouwd. Vrijwel direct mochten we de winkelopening van Michael Kors in de Leidsestraat hosten. Stonden we daar, netjes in pak dienbladen vol champagne rond te delen. Ging allemaal goed gelukkig, want Michael Kors heeft daarna nog meer opdrachten geplaatst.’

Voor wie is Temper precies?
Temper is voor iedereen die zélf wil bepalen waar, wanneer en voor welk tarief hij of zij werkt. En voor werkgevers die graag een professionele flexibele schil willen opbouwen, of een manier willen vinden om mee te bewegen in een veranderende arbeidsmarkt. Momenteel werken we vooral met bedrijven in de hospitality, maar we breiden uit richting branches als de zorg en retail.

'Freelance is meer een mindset dan het hebben van een btw-nummer.'

Jullie model is (zo goed als) uniek in Nederland. Hoe hebben jullie dit gerealiseerd?
Veel jongeren willen meer vrijheid om zelf te bepalen waar, wanneer en voor wie zij werken. Ons freelance-model maakt dit mogelijk waarbij freelance meer een mindset is dan het hebben van een btw-nummer. Onze visie is dat iedereen op zijn eigen manier freelance moet kunnen werken. Voor de Belastingdienst was dit in eerste instantie echter te vernieuwend, terwijl wij al zagen dat er in de praktijk grote behoefte is aan onze manier van werken.

Op een bijeenkomst bij de UVA sprak Eric Wiebes, staatssecretaris van Financiën, en tijdens de vragenronde hebben we van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze uitdaging voor te leggen. Hij begreep ons verhaal en heeft ons geholpen om in contact te komen met de juiste persoon bij de Belastingdienst. We hebben daar onze ideeën besproken. De reden dat er nu op onze manier gewerkt kan worden, is omdat de fundamentele eigenschappen van ons platform hebben aangetoond dat onze manier van werken helemaal niet zo ongebruikelijk is.

Temper claimt dat werken ‘waar, wanneer en voor welk tarief je wil’ voor iedereen mogelijk is. Kunnen jullie uitleggen hoe dan?
Heel simpel. Op ons platform kan iedereen een profiel aanmaken waarop je jezelf presenteert. Inclusief je skills en je werkervaring. Opdrachtgevers plaatsen klussen op het platform waar je vervolgens op kunt ‘solliciteren’. Dat doe je met één klik op de knop, want je profiel is je visitekaartje. Je kiest alleen voor de klussen die jij leuk vindt, waarvoor jij als professional relevante ervaring hebt, met het tarief dat jij wil verdienen. Als je geselecteerd wordt, kun je soms dezelfde dag nog aan de slag.

Hoe werkt het in praktijk? Moet iedereen zzp’er worden? En wat is daar het voordeel van?
Ja, je wordt freelancer. Dat betekent dat je bij de Belastingdienst een btw-nummer aanvraagt. Je kunt je ook inschrijven bij de KVK. Wij helpen Tempers met dat traject en bieden vervolgens waar nodig ondersteuning. Via Temper kun je ontdekken of freelancen jouw manier van werken is. Het allergrootste voordeel van freelancen is de ultieme vrijheid, je bent eigen baas. Voor werkgevers brengt deze manier van werken vooral voordelen met zich mee. Geen salarisadministratie, geen arbeidscontract of overeenkomst en ook geen gedoe met nulurencontracten. Ook meer vrijheid dus. Iedere andere contractvorm levert toch altijd frictie op. Tempers regelen hun zaken gewoon zelf en dat maakt beide partijen onafhankelijker. Zo sluit deze constructie het beste aan bij de behoefte van werkgevers en werknemers.

'Resultaatgericht werken heeft de toekomst'

Hoe zien jullie de arbeidsmarkt over bijvoorbeeld 10 jaar? Werkt iedereen dan flex of zullen er nog steeds veel vaste banen zijn?
Over 10 jaar kiest een groot aantal op projectbasis welke klussen bij zijn of haar persoonlijke doelen passen. Werkgevers kiezen vervolgens de juiste mensen bij de opdracht. Resultaatgericht werken heeft de toekomst, waarin mensen steeds meer zelf bepalen waar, wanneer en tegen welk tarief ze dit doen. Ook binnen grote, corporate organisaties ontstaat de mogelijkheid dat je aan steeds verschillende projecten werkt. Of je kiest ervoor om voor verschillende organisaties tegelijk te werken. Zo ontstaan er talentpools van mensen met specifieke vaardigheden, een hoge mate van flexibiliteit en arbeidsmobiliteit. Je ziet dat deze trend bijvoorbeeld in de zorg al gaande is. OK-assistenten, anesthesisten en röntgen-assistenten werken al regelmatig op freelance-basis. Het gaat voor de werknemer steeds meer om personal branding, om reputatie. Dus je zorgt dat je ergens goed in wordt en selecteert de klussen die je nodig hebt om daar te komen, bij organisaties die passen bij jouw waarden. En de rest van de banen? Die worden overgenomen door machines. Als er geen persoonlijkheid in zit, kan werk net zo goed door een robot gedaan worden. Voor de goede orde: in horecawerk zit volgens ons veel persoonlijkheid.

En wat is hierin de rol van Temper?
Wij helpen deze nieuwe doelgroep op de arbeidsmarkt. We helpen ze de juiste ervaring op te bouwen, keuzes te maken en we helpen ze bij hun personal branding. Uitzendbureaus pretenderen een passende match tussen uitzendkracht en arbeid te maken, maar in de praktijk zien wij dat uitzendbureaus meer 'dozenschuivers' zijn. Uit gesprekken met intercedenten van verschillende partijen blijkt dat er steeds minder tijd is om aandacht te besteden aan een goede match tussen uitzendkracht en arbeid. Wij hebben ons als doel gesteld om een 'echte' match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te maken. We willen de matching niet laten doen door intercedenten, maar door de opdrachtnemer zélf met ondersteuning van slimme software. Daarom werken we momenteel aan het project ‘Temper DNA’, dat Tempers helpt de juiste keuzes te maken door aan de ene kant de vraag naar specifieke vaardigheden te matchen aan het aanbod en aan de andere kant persoonlijkheid te matchen aan bedrijfscultuur.

Denken jullie na over zaken als arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioenopbouw?
Ja, dat doen we zeker. We zien dat ook deze markten rijp zijn voor een David tegen de Goliath. Want de traditionele methodes zijn – denken we - verouderd. Wij gaan daarover graag discussies aan en we zoeken naar innovatieve oplossingen die aansluiten bij de behoeften van de nieuwe generatie. We zijn met grote partijen in gesprek om iets passends te ontwikkelen. We voelen dat het onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is om de stem van de millennial hierin te vertegenwoordigen.”

Wat zouden jullie willen meegeven aan opdrachtgevers én mogelijke zzp-ers die nog bang zijn om de stap van 'in dienst' naar 'flex' te zetten?
Bang zijn klinkt zo negatief. Dit is de nieuwe manier van werken, de trend beweegt deze kant op. Deze nieuwe generatie bepaalt zelf waar, wanneer en voor welk tarief hij of zij werkt. Dus als werkgever is het belangrijk om je te verdiepen in deze doelgroep en hun behoeften. Temper is de plek waar je terecht kunt met vragen. We helpen werkgevers graag een goede opdrachtgever te zijn. Met het oog op de toekomst betekent dit dus dat we helpen een fijne, flexibele werkplek te creëren. En voor mogelijke freelancers geldt dat we je kunnen helpen om de stap naar ultieme vrijheid te zetten. We voorzien je van informatie als jij daar om vraagt. We helpen met belastingaangifte en we hebben namens onze doelgroep een modelovereenkomst laten goedkeuren door de Belastingdienst. Hiermee faciliteren we dat jij eigen baas kunt zijn. Dus go for it!

Waardeer dit blogbericht:

HRzone is het kennisplatform van HRcommunity. De redactie van HRzone bestaat uit een team van jonge en enthousiaste professionals met een passie voor HR. Contact opnemen met de redactie kan via .


twitter hover 32

Reacties