28
feb

Hoe werf je jongeren?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 7527
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Voor veel bedrijven in, onder meer, de techniek wordt het steeds belangrijker om jonge werknemers aan te trekken. Maar stel: u heeft een vacature. Hoe kunt u hiermee daadwerkelijk jongeren bereiken? Wat kunt u, in aanvulling op wat u normaal ook doet, doen om jongeren te werven?

Veel bedrijven hebben standaardprocedures voor openstaande vacatures. Met vaste formats voor personeelsadvertenties die vaak in dezelfde bladen geplaatst worden. Hiermee bereikt u ongetwijfeld ook een deel van het potentieel aan jonge werknemers, maar wat als u niet de respons krijgt die u wenst? Bijvoorbeeld omdat er steeds minder jongeren zijn met de vereiste vooropleiding? Als u jongeren zoekt voor functies waar slechts weinigen voor zijn opgeleid, weet u dat de spoeling dun is en dat u op zoek moet naar alternatieve methoden om de vijver te vergroten. We bespreken enkele kansen en valkuilen bij het werven van jongeren in 2014.

Werk samen met scholen

Er wordt al jarenlang beleid gevoerd om meer jongeren te enthousiasmeren voor de technische sector. Vroeger werden voorlichtingscampagnes ingezet met slogans als 'Kies exact' of 'Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. Gaandeweg bleek dat deze campagnes niet het gewenste effect bereikten. Er is daarom steeds meer ingezet op samenwerking tussen middelbare scholen, vervolgopleidingen, de wetenschappelijke wereld, het bedrijfsleven en organisaties als Jet-Net en TechNet. Deze aanpak heeft beduidend meer succes. Samenwerken met relevante opleidingen uit uw regio kan een bedrijf ook verder helpen op de korte en lange termijn. Het bedrijfsleven heeft scholen veel te bieden. Uit onderzoek van TechniekTalent.nu blijkt dat leerlingen die in aanraking komen met de wereld van techniek via snuffelstages, bijbaantjes en stages enthousiaster worden. Als ze zelf ervaren hoe divers, uitdagend en maatschappelijk relevant een onderwerp of vakgebied is, zijn ze eerder geneigd deze beroepskeuze in overweging te nemen dan wanneer ze er alleen op school over geïnformeerd worden.

Jongeren en media

De komst van smartphones heeft het internetgebruik de afgelopen jaren flink omhoog gebracht. Jongeren brengen tegenwoordig gemiddeld zes uur per dag online door. Ongeveer de helft van deze tijd besteden ze aan sociale media als Instagram en (in steeds mindere mate) Facebook. Daarnaast bekijken ze filmpjes, surfen ze om informatie te vinden en gamen ze online. Bijbanen.nl onderzocht in 2013 hoe jongeren een bijbaan zoeken. Daaruit bleek dat er nog veel te winnen valt op het gebied van social media. Het populairst zijn vacaturesites en zoekmachine. "De belangrijkste kanalen voor het vinden van een bijbaan zijn vacaturesites (47%) en zoekmachines (23%). We constateren hier een groei van 25% ten opzichte van de monitor van 2010. Het zoeken naar een bijbaan via bekenden is erg in populariteit teruggenomen, waar in 2012 nog 17% van de respondenten op deze manier een baantje zocht is dit nu nog maar 3%."

Jongeren werven jongeren

Jongeren kennen veel andere jongeren. Via school, verenigingen en uitgaan. Ze netwerken volop via sociale media. Ook als professionele organisatie kunt u gebruik maken van deze jongerennetwerken. Het netwerk van uw jonge werknemers biedt namelijk toegang tot nieuwe groepen potentiële werknemers. Veel jongeren zien de waarde van hun eigen netwerk op dit gebied zelf (nog) niet in, zoals blijkt uit het hierboven besproken Bijbanen.nl-onderzoek. Vraag het daarom expliciet als u wilt dat jonge medewerkers uw vacature binnen hun netwerk verspreiden. En laat ze meedenken over manieren om dat op een goede manier te doen.

Door de toename van (online)communicatiemiddelen vervagen de grenzen tussen bedrijven en hun omgeving steeds meer. Een jongen die enthousiast foto's van het bedrijfsuitje op Facebook plaatst, laat aan zijn omgeving zien hoe leuk het is op zijn werk. Onbewust is hij ambassadeur. Maar ook negatieve informatie – een klacht over het werk of een rare opmerking van een collega – ligt via sociale media sneller 'op straat'. Daar zijn jongeren vaak niet bewust mee bezig. Met andere woorden: wie zich wil profileren als een aantrekkelijke werkgever voor jongeren, moet dit ook echt zijn. Jongeren hebben het snel in de gaten als een verhaal en de praktijk niet met elkaar overeenkomen.

Bronnen:

Waardeer dit blogbericht:

Bij YoungWorks werk ik als senior adviseur op de YoungWorks Academy. Ik creëer leerevenementen voor professionals die met jongeren werken op basis van alle kennis die we over jongeren in huis hebben. Kortom: ik geef lezingen, trainingen en werksessies voor marketeers, communicatiespecialisten, docenten en ouders. Thema's waar ik veel op werk zijn marketing, HRM en onderwijs. Mijn specialiteiten zijn creatieve sessies, concept-ontwikkeling, positioneringstrajecten en arbeidsmarktcommunicatie.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties