22
jan

Hoe behoud je en trek je talentvolle medewerkers aan in 2018?

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 2370
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Vooral blijven zitten waar je bent. Dat was lange tijd het credo van veel medewerkers. De arbeidsmarkt zat de afgelopen jaren op slot. Maar 2017 was het grote omslagpunt. Want medewerkers durven én doen weer, het sollicitatiegedrag is daarmee vorig jaar drastisch veranderd. De grootste uitdaging ligt nu in medewerkers behouden, maar ook in talentvolle en geschikte medewerkers aantrekken in deze nieuwe markt. Waar te beginnen?

Verandering in sollicitatiegedrag

Onlangs is gebleken dat werkgevers de snelle verandering op de arbeidsmarkt hebben onderschat. De arbeidsmarkt is veel sneller aangetrokken dan verwacht, en er is er een tekort ontstaan op veel functies. En niet alleen meer in de ICT- en techniekbranche. Dat blijkt uit onderzoek van Integron, waar ze het sollicitatiegedrag in 2017 drastisch zagen veranderen ten opzichte van de jaren daarvoor. Meer dan een kwart van werkend Nederland (28 %) zegt dat ze van plan zijn om het komend jaar te solliciteren naar een baan bij een andere organisatie.

Dat is niet noodzakelijk slecht – beweging op de arbeidsmarkt kan veel voordelen opbrengen – maar het dwingt tot anders nadenken. Talent behouden en aantrekken is al langer voor veel organisaties een belangrijk punt op de agenda, maar voordat je kijkt naar het hóe, is het belangrijk om te begrijpen wat mensen nu motiveert om te blijven of om juist te vertrekken. Zo is salaris al lang niet meer de belangrijkste reden om van baan te wisselen. Het is niet alleen een ‘war for talent’ meer, maar het is een regelrecht slagveld geworden.

Sollicatiegedrag bij topperformende organisaties vele malen lager

We weten dus nu dat medewerkers eerder van baan wisselen. Maar hoe kun je dat dan tegengaan? Uit het rapport van Integron bleek dat mensen die bij een topperformende organisatie werken, veel eerder geneigd zijn om te blijven bij hun huidige werkgever. Omdat ze het naar hun zin hebben, de arbeidsvoorwaarden goed zijn, maar voornamelijk omdat deze organisatie ze de mogelijkheid biedt om hun potentie te ontwikkelen. Vooral dat laatste lijkt dus een van de belangrijkste voorwaarde te zijn om ergens te blijven. Dat kan betekenen dat je groeit naar een andere functie of juist in je eigen functie verder ontwikkelt.

De mogelijkheid tot potentieelontwikkeling is echter niet de enige grote voorwaarde. Zo solliciteerde maar liefst 22 % van werkend Nederland naar een baan bij een andere organisatie, en zegt dus 28 % dat te willen doen het komende jaar. Dat is een behoorlijk groot verloop. En de kans op dat verloop is dus vrij reëel, tenslotte lonkt de concurrent. Dat hoge percentage heeft direct te maken met de werkbeleving. Wanneer de werkbeleving (en dus de organisatie) hoog wordt beoordeeld, beveelt bijna 70 % de organisatie aan. En wie wil er nu niet dat zijn medewerkers op feestjes vol enthousiasme vertellen over hoe fantastisch ze hun werkgever vinden? Helaas is bij de gemiddelde organisatie dat aandeel een behoorlijk stuk lager. Nog geen 20 % van medewerkers van gemiddelde organisaties zou anderen vol enthousiasme over hun werkgever vertellen, en dus aanmoedigen bij zijn of haar organisatie te komen werken.

Topperformers zijn meer aantrekkelijk als werkgever

Daar komen we meteen op de andere kant van de medaille: want natuurlijk wil je niet alleen talent behouden, maar ook nieuw talent binnen hengelen. En het maakt het een stuk gemakkelijker als jouw bedrijf door al je medewerkers wordt aanbevolen en goed in de markt staat. Bovendien durven mensen in het huidige klimaat dus meer risico’s te nemen en sneller van baan te wisselen. Dat kan ook juist heel gunstig zijn voor jouw organisatie. Je kan de eerder genoemde nadelen voor jouw organisatie juist ook benutten. Als je weet dat mensen sneller geneigd zijn om van baan te wisselen, kan je daar op inspelen. Vergeet daarbij dus het idee dat je alleen moet concurreren op salaris. Het gaat met name over die werkbeleving. En als de werkbeleving bij de tegenpartij laag is, dan zal je weinig moeite hoeven te doen om deze potentiele nieuwe medewerker over te halen om bij jou komen te werken. Tenminste, als jij wél een hoogscorende organisatie bent.

Daarbij is het belangrijk om te weten waar jij als organisatie staat. Ben je een gemiddelde organisatie of juist een topperformende organisatie? Om zo’n topperformende organisatie te worden moet je de basis in elk geval op orde hebben (duidelijke communicatie, mogelijkheid om het potentieel te ontwikkeling, een goede leidinggevende, etc.). Dan zal de samenwerking, het werk en de aansturing beter ervaren en gewaardeerd worden.

Dat werkt overigens niet alleen goed om nieuw talent aan te trekken, maar ook om bestaand talent weer te behouden. Want niet langer gaat de medewerker dan enkel voor zijn eigen zekerheid, veiligheid en voldoening, maar juist voor de samenwerking en loyaliteit. En dat is nu net wat jouw organisatie biedt.

Wil je dus zorgen dat je talent behoudt én binnenhaalt, dan lijkt het antwoord dus eigenlijk heel simpel. Begin van binnenuit: word een topperformende organisatie. De cijfers liegen er tenslotte niet om: je medewerkers zullen bij je willen blijven, bij je willen werken en niet meer weg willen gaan.

integron1

 

Wil je meer weten over de werkbeleving in Nederland? Integron stelde het rapport Werkbeleving in Nederland 2017 samen. Voor het negende jaar op rij geven ze een overzicht van hoe medewerkers hun organisatie ervaren en beleven. Wordt het potentieel in Nederland bijvoorbeeld wel benut? Benieuwd naar de resultaten? Het rapport is hier te downloaden.

 

Waardeer dit blogbericht:

Stephan van Gelder, expert op het gebied van klant- en werkbeleving, richtte na zijn studie bedrijfseconomie het bedrijf Integron op. In 24 jaar is Integron uitgegroeid tot een van de grootste spelers op het gebied van klant- en medewerkersonderzoek in Nederland. Samen met 40 bevlogen medewerkers streeft hij er naar met Integron het beste uit klanten en medewerkers te halen.


Stephan is tevens auteur van de boeken 'Knuffel de Klant' en 'Book OUCH!' en initiatiefnemer van het jaarlijks uitgebrachte onderzoek 'Werkbeleving in Nederland'.


linkedin hover 32twitter hover 32

Reacties