30
okt

Het samenvoegen van 2 functieprofielen in een advertentie. Niet doen!

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 3435
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Vanwege een beperkt budget of wellicht vanwege het idee dat het effectiever zal zijn zien we soms één of meerdere functie profielen terug komen in één advertentie. Dat lijkt handig, echter kan dit meerdere consequenties hebben.

Niet doen!

Het combineren van verschillende functieprofielen heeft meerdere negatieve effecten op de mogelijkheid de vacature te vinden en op hoe je de rol kan communiceren met potentiele kandidaten.

Een tekst gericht op meerdere doelgroepen is eenvoudigweg minder effectief en daarbij minder persoonlijk. Het creëert afstand tussen jou en je lezer. Ook wordt de kandidaat geacht om zelf te interpreteren welk gedeelte van de gecombineerde advertentie voor hem of haar bedoeld is. Dit kan leiden tot verwarring. Een consequentie kan zijn dat de kandidaat niet solliciteert, zelfs als zijn of haar profiel goed zou matchen met het functieprofiel, of een kandidaat solliciteert juist wel zonder dat er eigenlijk een goede match is.

300x220-NL-HRZone-V1-Qandidate

De vacature titel speelt een cruciale rol in de communicatie naar de potentiele kandidaat; een duidelijke titel heeft een directe invloed op het conversiepercentage (percentage van de lezers dat uiteindelijk besluit te solliciteren) van de vacature. In het geval van een gecombineerd functieprofiel zal je op zoek moeten naar één passende titel die de tekst van beide vacatures dekt.

Het samenvoegen van titel en tekst heeft ook consequenties voor de zoek optimalisatie. Vanwege de verschillende zoek termen in de tekst, krijgt de tekst een mindere waarde. Het resultaat hiervan is dat de vacature lager geplaatst wordt in de resultatenlijst van de zoekmachine. Het plaatsen van samengevoegde functieprofielen op vacature sites heeft ook consequenties voor de vindbaarheid. Als recruiter vul je categorieën in die matchen met het functieprofiel, zoals regio, functie categorie, niveau, etc. Door dit te doen kunnen kandidaten nauwkeurig filteren, om een vacature te vinden die matched met hun vaardigheden en ervaring. Hoe nauwkeuriger je deze categorieën in vult des te beter is de vindbaarheid van jouw vacature voor jouw doelgroep. Maar als je meerdere functieprofielen gaat combineren in één advertentie tekst, zal je keuzes moeten maken en moeten gaan kiezen welke profiel je hanteert bij het invullen van de categorieën. Hierdoor word je vacature minder gericht, en zal de tekst minder zichtbaar zijn over alle categorieën, met als gevolg een lagere kwaliteit en kwantiteit van de sollicitaties. Voor een aantal vacature sites zijn de bovengenoemde redenen genoeg om de beslissing te nemen functieprofielen helemaal niet te combineren.

Kortom

Al is het nog zo verleidelijk om functieprofielen te combineren binnen één vacature tekst (met het doel meerdere verschillende vacatures te vullen met één advertentie), het zal waarschijnlijk leiden tot mindere resultaten. Een vacature tekst heeft het beste resultaat wanneer de tekst helemaal gericht is de doelgroep. Hoe specifieker en meer aangepast aan je doelgroep, des te groter het succes om je vacature vervullen.

Happy Recruiting!

Dit artikel is samengesteld door Qandidate.com het gratis recruitment systeem (ATS) van Nederland. Qandidate.com biedt bedrijven een volwaardige recruitment oplossing en helpt bedrijven met het beheren van vacatures en het managen van kandidaten. Gericht op corporate/in-house recruiters biedt Qandidate.com alles wat een recruiter nodig heeft voor het stroomlijnen van het recruitment proces, maar dan gratis.

Waardeer dit blogbericht:
Getagged in: Arbeidsmarkt Recruitment

Directeur Marketing bij Qandidate.com


Ralph is verantwoordelijk voor marketing en customer engagement bij Qandidate.com. Ralph heeft een lang track record in de HR en recruitment software wereld. Voordat Ralph bij Qandidate.com aan de slag ging werkte hij bij MrTed en Lumesse, wereldwijde leveranciers van talent acquisition en talent management oplossingen, waar hij verantwoordelijk was voor Marketing en Product Marketing.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties