30
sept

Goed werkgeverschap is niet altijd appeltje eitje

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1969
  • 0 reactie
  • Afdrukken

De meeste bedrijven willen als werkgever goed op de kaart staan. Helemaal in het kader van de'war for talent': het binnenhalen van goed opgeleid personeel. Hoe dragen internationale bedrijven hun werkgeverschap naar de (arbeids)markt goed uit? Zij hebben de slagkracht, maar is groot ook per se beter? Hoe ga je bijvoorbeeld om met culturele verschillen? Wij leggen bovenstaande vragen over de haken en ogen van goed werkgeverschap bij grote bedrijven voor aan Orange Business Services, onderdeel van Orange, Top Employer Global 2016-gecertificeerd.

The bigger, the better?

In maar liefst 220 landen zit deze grote, ‘oranje’ telecomspeler. Maakt dit het makkelijker om goed werkgeverschap te promoten of is dit juist moeilijker te managen? Neelie Klop, HR manager bij Orange Business Services Nederland zegt: ‘Een beetje van beide. Orange Business Services wil een hoge kwaliteit van diensten en services bieden aan de klanten en tegelijkertijd een werkgever zijn die gewaardeerd wordt door haar werknemers. Dit bereik je door bepaalde waarden uit te dragen naar elkaar en naar de klant. Je kunt de klant alleen een unieke klantervaring bieden als je als organisatie en mensen deze ervaring ondersteunt.’

Diversiteit en inclusiviteit

Diversity en inclusion zijn twee belangrijke pijlers voor het telecombedrijf. Orange wil een werkgever zijn voor iedereen. Waar nodig besteedt het bedrijf extra aandacht aan het behouden van een mooie balans tussen de verschillende geslachten, etniciteiten, achtergronden, leeftijden en mensen met een beperking. Van een werkgever verlangt dit dat je een ‘caring employer’ bent. Voor Orange is ‘goed werkgeverschap’ dan ook een breed begrip. Zo biedt Orange aan alle werknemers en hun inwonende familieleden een programma aan waar kosteloos gebruik gemaakt kan worden van financieel en juridisch advies en een beroep gedaan kan worden op begeleiding door een psycholoog, maatschappelijk werk of een coach. ‘Een blije werknemer thuis, is een blije werknemer op het werk.’

Geen ruimte voor discriminatie

Klop: ‘Je wilt talenten van iedereen kunnen benutten. Dan moet je als werkgever de omstandigheden ernaar maken dat zij zich welkom voelen en optimaal kunnen functioneren.’ Het bedrijf zorgt voor passende faciliteiten, software, maar ook een open cultuur. Dit gaat echter niet zonder slag of stoot: ‘We moeten oppassen voor positieve discriminatie, dit is soms een spanningsveld. Ook is het lastig om bij elke functie naar alle soorten profielen te kijken. Omdat we in Nederland voornamelijk customer facing-rollen kennen en veel back-office rollen offshore zijn, kennen we voornamelijk functies waarvoor snel meerdere jaren werkervaring gevraagd wordt. Dit heeft een gevolg voor de diversiteit in leeftijden. Graag zouden we meer starters op de arbeidsmarkt willen aantrekken. Het is dan essentieel dat we de juiste functies vacant hebben. Waar mogelijk proberen we slim met de invulling van meerdere vacatures tegelijk om te gaan; dan proberen we bij de werving een mix te maken van jong talent en een meer ervaren persoon waardoor de balans in diversiteit een impuls krijgt.’

Wederzijdse verwachtingen

Bij Orange Business Services is men toegewijd en loyaal en kent daardoor een lage uitstroom. Thuiswerken, mantelzorgen, het is allemaal mogelijk. Mensen worden beoordeeld op resultaat, niet op aanwezigheid. Daar staat tegenover dat de werknemers op diezelfde gebieden hun bijdrage leveren door verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen ontwikkelingspad en groei, klanten en de collectieve doelen hun werkgever. Er wordt van werknemers verwacht dat zij een proactieve houding aannemen en wanneer zij ideeën hebben of erkenning zoeken voor hetgeen zij (collectief) hebben bereikt, zij dit aangeven. Deze wederzijdse afspraken zijn vastgelegd in de Orange Promise, een essentiële basis die handen en voeten geeft aan de doelstellingen van de bedrijfsstrategie en het bieden van een unieke klantenervaring.

Globaal bepaald, lokaal uitgevoerd

Kenmerkend voor Orange is dat de toepassing van centraal geschreven beleid, waaronder de Orange Promise, lokaal wordt ingevuld. Elk land krijgt de vrijheid om zelf met de Orange Promise aan de slag te gaan en successen met andere landen te delen. Klop: ‘In dit geval is groter niet beter, maar ook zeker niet slechter. Als je het vergelijkt met een restaurantketen: het hoofdkantoor bepaalt de internationaal erkende recepten en bewaakt de kwaliteit. Lokaal kunnen de chefs bepalen welke dosering ze toepassen en nuance ze aanbrengen. Dit is als het ware het regionale sausje. Waar centraal beleid lokaal niet een op een toegepast kan worden, wordt in goed overleg, op lokale basis afgeweken.’

Nadruk op vrouwen

Er zijn natuurlijk wel zaken die landelijk kenmerkend zijn voor het bedrijf. Zo doet Orange Business Services elk jaar mee aan diverse initiatieven zoals Girls in ICT Day in Nederland en de zogenaamde Shadowing Days in het buitenland: beide zijn meeloopdagen voor jonge meisjes om hun interesse in een vroeg stadium te wekken voor een carriere in de ICT. Binnen Orange zelf wordt jaarlijks stilgestaan bij International Women’s Day en er is een vrouwennetwerk opgezet, genaamd Double You, waar vrouwen uit de verschillende Orange landen zich bij kunnen aansluiten.

Oranje bloed

Kortom: de Nederlandse bedrijfscultuur van Orange Business Services kenmerkt zich door openheid en behulpzaamheid. Klanten herkennen een werknemer van Orange Business Services, ongeacht het land van waaruit zij werken. Orange zit bij iedereen in het DNA.

Waardeer dit blogbericht:
0

HRzone geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen. Naam en functie van de gastbloggers staan na de introductie.


Interesse? Mail dan naar