29
dec

De flexibele schil als strategische keuze

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 7418
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Een flexibele schil. Vrijwel iedere bedrijf heeft er eentje. Klein of groot; een flexschil wordt steeds meer de norm, want een vast contract is niet meer van deze tijd. Maar hoe maak je een flexibele schil tot een succes? En waarom zou je juist niet kiezen voor een flexibele schil?

In 2020 zal het personeelsbestand van organisaties voor maar liefst 30 procent uit flexkrachten bestaat, zo toont onderzoek van TNO, uitgevoerd in opdracht van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU), onder 900 bedrijven aan. Hoewel het inhuren van een flexibele schil vaak goedkoper is dan het aannemen van vaste krachten en bovendien erg handig voor het opvangen van pieken en zieken, hebben bedrijven daarbovenop nu andere inleenmotieven dan voorheen. Zo blijkt uit het onderzoek dat flexkrachten steeds vaker worden ingehuurd voor het binnenhalen van specifieke kennis, maar ook omdat bedrijven in toenemende mate behoefte hebben aan flexibiliteit. De steeds veranderende marktvraag maakt dat bedrijven zich continu moeten aanpassen om te blijven draaien. Dat is mogelijk dankzij een flexibele schil.

Strategische keuze

Een flexschil is echter niet altijd voorwaarde voor succes. Het succes ervan hangt samen met een strategische benadering. De TSM Business School uit Enschede heeft hierin een duidelijke keuze gemaakt. De school leunt bewust op flexibele krachten; slechts één op de acht werknemers heeft een vast contract. Verder huurt de school voornamelijk zzp'ers in. "Dankzij onze flexibele schil kunnen wij altijd een goede match vinden tussen vraag en aanbod", legt CEO Ivo Matser uit. "Bovendien maakt het ons als bedrijf ook beweeglijker, wat weer mogelijkheden tot maatwerk biedt." Het is echt een strategische keuze voor de school, die Matser goed weet te managen. "Ook al is het in drukke periodes, waarin we veel flexwerkers inhuren, duurder; dit is ons businessmodel en daar wijken we niet van af. We doen gewoonweg geen concessies als het gaat om maatwerk."

De school heeft echter wel een kleine, vaste kern om zich heen gebouwd die verantwoordelijk is voor het ontwerpen van maatwerkprogramma's, de core business van TSM. "Puur omdat wij vinden dat je je core business aan je vaste mensen moet overlaten; de kernkracht moet in je eigen organisatie zitten. De uitvoerende werkzaamheden leggen we bij de flexibele schil neer."

Organisatie-DNA

Wessel Berkman, directeur en oprichter van verbeterbureau The Brown Paper Company, is altijd minder voorstander van een flexibele schil geweest. Hoewel hij daar wel iets van terugkomt. "Vaste werknemers creëren een sterker organisatie-DNA, iets waar ik erg voorstander van ben", aldus Berkman. "Een dergelijk DNA moet onderscheidend zijn en gemeenschappelijk beleefd worden. Dat is lastig wanneer een bedrijf voornamelijk uit flexkrachten bestaat." Maar ook zijn bedrijf ontkomt niet helemaal aan de flexibele schil. Wekelijks melden zich tien tot vijftien zzp'ers bij Berkman. Tot voor kort stuurde hij deze allemaal weg, maar Berkman wil nu zien wat hij uit deze mensen kan halen. "De beste zelfstandigen, die een opleiding gevolgd hebben en geaccrediteerd zijn, gaan we nu aan ons binden via een soft franchiseconcept. Wij bieden hen bijvoorbeeld opleiding en training, kennisontwikkeling en de mogelijkheid tot het ontwikkelen van commerciële skills."

Natuurlijke selectie

De voordelen van een grote flexibele schil zijn volgens TSM groot. De school kan bijvoorbeeld altijd een goede match vinden tussen wat vraag en aanbod is. "Bovendien", zegt Matser, "als je hele specifieke specialistische mensen nodig hebt die je relatief weinig inzet, dan is dat qua kosten voordelig." Maar geldt andersom niet hetzelfde? "Ja, dat wel. Als we iemand vaak nodig hebben, dan is het qua kosten eigenlijk interessanter om deze persoon op de payroll te zetten." Toch kiest Matser er bewust voor dat niet te doen. "Vroeger, zo'n tien jaar geleden, hadden we meer mensen in vaste dienst. Maar dat belemmerde ons in onze bedrijfsvoering en onze flexibiliteit. Het paste niet langer bij ons als maatwerkbedrijf."

Berkman ziet nog een ander voordeel van zelfstandige professionals ten opzichte van consultants die doelbewust voor een loondienstbetrekking hebben gekozen. Medewerkers van The Brown Paper Company ontvangen tot 10 procent van de omzet bij het genereren van sales. Daarnaast ontvangen ze ook een percentage over het rendement dat ze voor klanten realiseren en over de verdiensten van de verrichte arbeid ontvangen ze een dagvergoeding. Iedereen een beetje ondernemer dus. "Minder ondernemende collega's vinden ons model stevig", vertelt Berkman. "Er zit een flinke dosis variabele beloning in. De uitblinkers hebben altijd werk binnen ons bedrijf; die zitten niet op de bank. Het zorgt voor een natuurlijke selectie van meer gedreven en talentvolle medewerkers." Door de inzet van zzp'ers wordt die natuurlijke selectie bevorderd. "Zij zijn veel ondernemender en zijn het bovendien gewend om hun broek op te houden. Die mensen hebben we nodig."

Waardeer dit blogbericht:
0

Jelmer Koers is copywriter en schrijft graag artikelen over ontwikkelingen in HR en ICT. Hierbij gaat hij op zoek naar hoe bedrijven zich aanpassen aan nieuwe bewegingen vanuit de markt en de overheid. Vanuit zijn werkervaring in beide branches, schrijft hij het liefst over snijpunten van deze vakgebieden.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties