14
jan

9 Redenen waarom je recruitment niet moet uitbesteden

Geplaatst door op in Artikelen
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 5179
  • 0 reactie
  • Afdrukken

Stel: je hebt een vacature waarvoor je een nieuwe medewerker zoekt. Je maakt een functieprofiel, stuurt die naar het recruitmentbureau en wacht op de lijst met potentiële kandidaten. Na een serie interviews en veel wikken en wegen, zowel intern als met het bureau, neem je iemand in dienst. Je betaalt de vergoeding en wacht op de volgende vacature en start het proces helemaal opnieuw. Klinkt dit bekend?

Als je geluk hebt, gaat het proces zo vlotjes en verloopt de indienstneming en on-boarding fantastisch. Maar het proces is grotendeels uitbesteed, wat betekent dat je ook kansen mist. Niet alleen om te besparen op jouw recruitmentbudget, maar ook om een efficiënte en duurzame aanpak op te bouwen als het gaat om het werven van kandidaten.

Hierbij 9 redenen om zelf met recruitment aan de slag te gaan:

1. Jij weet beter wat het bedrijf nodig heeft

Een interne recruiter staat dichterbij de organisatie en begrijpt de vereisten van de lijnmanagers en de rest van de organisatie. Een interne recruiter is in staat om niet alleen de juiste vaardigheden en ervaring bij een kandidaat te vinden, maar ook om te kijken of de cultuur en de achterliggende motivatie van een kandidaat bij de organisatie past.

300x220-NL-HRZone-V1-Qandidate

2. Jij bent efficiënter

Voordat vacatures extern worden geadverteerd, bevinden interne recruiters zich in een positie om eerst intern talent te identificeren. Jouw interne netwerk van werknemers is een prachtige pool van potentiële kandidaten en wordt over het algemeen beschouwd als de beste bron van kandidaten. Zorg ervoor dat je je interne kandidaten koestert; ze zijn een belangrijk onderdeel van jouw talentennetwerk. Bij sommige bedrijven worden interne sollicitaties opgenomen als bedrijfsdoelstellingen en wordt er van lijnmanagers verwacht dat zij de interne doorstroming stimuleren.

3. Je bespaart geld

Recruitment kost veel tijd en geld, is het algemene beeld. Als je een interne recruiter in loondienst hebt, vormt die de vaste kosten (natuurlijk met de mogelijkheid voor bonussen). Zelfs als je rekening houdt met de kosten van jouw interne recruiter, mag je verwachten dat je aanzienlijke besparingen gaat ondervinden, op het moment dat je op jaarbasis enkele vacatures wilt vervullen. Een goede uitleg komt van Jacob Kimber, recruitment lead bij Epsilon.

4. Je bespaart tijd

Het proces telt aanzienlijk minder stappen wanneer je de recruitment in huis doet. Dit betekent dat jouw time-to-hire aanzienlijk vermindert. Wat uiteindelijk weer kan besparen op tijdelijke medewerkers of inkomsten derving, omdat je het personeel niet hebt. Wanneer recruitment in huis plaatsvindt, kan er direct geschakeld worden met de kandidaten, zonder dat daar telkens het recruitmentbureau tussen zit.

5. Een verkeerde match

Het werven van slechte kandidaten brengt voor een bedrijf veel kosten met zich mee. Bekijk deze Infographic op Undercoverrecruiter voor meer informatie. Zoals vermeld in punt 1 is jouw interne recruiter beter in staat de cultuur van de organisatie te begrijpen doordat hij of zij hier onderdeel van uitmaakt. Dat betekent dat zij de kandidaten beter kunnen screenen op cultural fit met de organisatie.

6. Investeren in de toekomst

In plaats van eenmalige kosten te betalen aan een recruitmentbureau, kan je door een directe recruitmentstrategie een recruitmentproces ontwikkelen dat op langer termijn steeds meer vruchten gaat afwerpen. Dit gaat over investeren in het merk, de employer brand, maar ook als het gaat om het opbouwen van jouw eigen talentpool met potentiële kandidaten. Hoe meer recruitment-initiatieven je start, hoe meer mensen zich op de lange termijn bewust worden van jouw merk.

7. Je wordt innovatiever

Jouw medewerkers zijn een bron van ideeën en kunnen helpen bij het genereren van innovatieve recruitmentcampagnes. Zo vroeg de Bromford Group haar medewerkers wat ze fijn vonden aan hun werk in het bedrijf. Vervolgens gebruikte het bedrijf die informatie voor een succesvolle recruitmentcampagne op Twitter en Linkedin. Door zelf je recruitment op te pakken, ben je in de gelegenheid om creatief te worden en te innoveren. Recruitmentbureaus worden vaak gedwongen om een gestructureerd proces aan te bieden, wat betekent dat het moeilijker kan zijn om nieuwe ideeën uit te proberen.

8. Je wordt strategischer

Je kent als geen ander de toekomstige recruitmentbehoefte op basis van het businessplan van elke afdeling. Dat geeft de mogelijkheid om (interne) kandidaten per talent te ordenen, actief te zoeken en te begeleiden voordat posities beschikbaar worden. Je voorkomt hierdoor veel last minute recruitment- activiteiten. Door recruitment zelf op te pakken, kan je beginnen met kandidaten actief te zoeken op een meer strategische manier en met een lange termijnvisie.

9. Technologie is geen probleem meer

In het recente whitepaper over hoe je kan besparen op jouw recruitmentkosten met behulp van gratis software en technieken, heeft Qandidate.com meerdere tools besproken die kunnen helpen met het verlagen van het recruitmentkosten en het verbeteren van het recruitmentproces. Van Linkedin tot Twitter, er bestaan instrumenten die goedkoop, gemakkelijk en zeer effectief in gebruik zijn.

Het heeft dus zin om je recruitmentproces eens goed te evalueren. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je in plaats van uitbesteding, de recruitment beter in eigen hand kan nemen of wellicht opzoek moet gaan naar een meer hybride model, waarbij je de recruitmentactiviteiten slechts gedeeltelijk uitbesteed. Technologie en kosten zijn niet langer bepalend of belemmerend in het nemen van een bepaalde richting.

Waardeer dit blogbericht:

Directeur Marketing bij Qandidate.com


Ralph is verantwoordelijk voor marketing en customer engagement bij Qandidate.com. Ralph heeft een lang track record in de HR en recruitment software wereld. Voordat Ralph bij Qandidate.com aan de slag ging werkte hij bij MrTed en Lumesse, wereldwijde leveranciers van talent acquisition en talent management oplossingen, waar hij verantwoordelijk was voor Marketing en Product Marketing.


linkedin hover 32 twitter hover 32

Reacties